Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Kenza Zouiten: ”En kvinna från den digitala generationen”

04 jun, 2016
AvMari Janson
Stjärnbloggaren Kenza Zouiten vill bygga upp Ivyrevel till ett digitalt modehus. H&M hjälper till...
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Foto: Nina Holma

I tre år har de suttit i en källarlokal. Nej, inte inlåsta (även om det hade gjort historien ännu bättre) men med sina datorer, högar av kläder och – råttor. Sveriges största bloggstjärna Kenza Zouiten, hennes pojkvän Aleks Subosic, hans storebror Dejan Subosic och den fjärde grundaren Gustav Springfeldt, barndomsvän med bröderna S, startade Ivyrevel efter att ha funderat länge på ett eget modemärke.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Vi hade en dröm och vi drömde stort, säger Kenza. Vi ville bygga ett modehus. Vi började i Dejans kök, satt i hotellbaren på Anglais. Till slut kände vi att nu kan vi inte göra mer research, nu måste vi göra det på riktigt också!

Källaren var Dr Albans gamla studio, så någon sorts glamour satt i väggarna, och första kollektionen släpptes sommaren 2013. Vinsten har ökat blygsamt för varje år, men det var inte därför H&M-gruppen köpte 20 procent av Ivyrevel för 20 miljoner kronor. Snarare för att den här kvartetten utstrålar entreprenörsanda till max och för att de tänker hundra procent digitalt.

Annons

– Vi har varit stolta över start-up-biten, allt hårt jobb, vår hur-svårt-kan-det-vara-inställning, att vi växt organiskt och haft full kontroll själva. När vi träffade investerare kom de till källaren och det var positivt. De förstod att det här var på riktigt. Lager, designavdelning och kontor i samma lokal, säger Dejan.

– Och råttorna, inflikar Aleks.

– Men dem hann vi bli av med innan H&M kom! säger Kenza.

De fyra delägarna äger 20 procent var och Ivyrevelteamet växer ständigt, det är nu uppe i 23 personer totalt.

Den första april gick ni ut på sajten och sa att Ivyrevel är stängt.

– I princip alla trodde att det var ett aprilskämt, säger Kenza Zouiten. Så vi kunde brassa på lite extra, haha! Nära och kära hörde sen av sig och undrade vad som hade hänt. Behövde vi pengar? Men vi ville göra något väldigt oväntat och det lyckades.

Och en vecka senare lanserades nya Ivyrevel, berätta mer!

– Ny sajt, ny kollektion, ny style, nya produktkategorier – allt är nytt! säger Kenza. Och vi har en komplett garderob. Skor, väskor, smycken, broderade skinnjackor, klänningar.

Annons

Hur förändras era roller?

– Vi fortsätter som vi har gjort. Jag är style-manager, säger Kenza. Jag arbetar med produktion och design med designteamet, kommer med input och önskemål och är med hela vägen fram till färdig produkt.

– Aleks och jag är co-ceos. Vi är bröder, jag fick the looks och han fick musklerna, hehe. Vi kompletterar varandra, vi med vår bakgrund inom det digitala, och den fjärde delägaren, vår barndomsvän Gustav Springfeldt med en bakgrund från Acne, säger Dejan Subosic.

Hur togs första steget?

– Jag tog första steget, säger Dejan. Jag skickade ett mejl till H&M:s finansavdelning, det var den enda mejladress jag kunde hitta. Så mejlade vi fram och tillbaka och hade ett första möte i slutet av 2014.

Och visionen är ett digitalt modehus?

– Vi använder bara digitala kanaler. Hur vi distribuerar, designar och marknadsför påverkas av det. Det digitala styr hela affärsidén.

Hur påverkar det designen?

Annons

– Vi säljer bara på webben och designen måste se bra ut både online och offline. Det är svårt att lyfta fram något som är vitt och minimalistiskt på bild. Vår stil har väl alltid varit more is more, lite maximalism, ja, stilen som Kenza har, säger Dejan.

Hur ska ni ligga i framkant rent tekniskt?

– Kreativitet har varit paxat av mänskligheten, men nu börjar datorerna blir alltmer kreativa. Vad händer när vi som ett designkollektiv tar hjälp av maskiner? Det är vi nyfikna på. En dator tolkar trenderna på internet och baserar till exempel ett nytt mönster på dem. En dator kan behandla mycket större mängder data, och fler globala trender, än vad vi någonsin kan. Och på ett helt nytt sätt.

Hur verkligt är det redan nu?

– Ganska verkligt, fortsätter Dejan. Vi lever i detta redan nu.

Och här är Google med som partner?

– De är rådgivare. De tre som vi har bakom oss är H&M-gruppen, PayPal och Google. Alla tre är best in class, inom respektive områden, säger Aleks. Men vi bestämmer allt själva.

Annons

Kenza och Aleks är ihop, Dejan och Aleks bröder. Hur är det att driva familjeföretag?

– En bergochdalbana! Jag tror nästan att det är bröderna som mest… börjar Kenza och blir avbruten av Aleks:

– Tjafsar! Ja, det är nog vi som tjafsar mest!

– Vi är så intensiva och brinner för det vi gör, säger Kenza.

– Men vi har så sjukt kul. Vi har våra svagheter och styrkor, fortsätter Aleks.

Har ni några regler, som att inte prata efter jobb hemma eller efter nio på kvällen?

– Vi försökte med det i början men det funkar inte, säger Kenza. Andra par pratar om sina jobb och det gör vi också. Och när det här spännande händer vill man bara prata om det!

– Dejan och jag pratar jobb jämt och han kan ringa två på natten: ”Du jag tänkte …”

Vem är revelistan?

– En kvinna från den digitala generationen, säger Kenza. Det har inget med ålder att göra, det är ett mindset. Hon är trendmedveten, global, går sin väg och hämtar all sin inspiration från digitala kanaler.

Annons

Vad säger ni om ett odigitalt märke som Céline. Inget instakonto, ingen webbshop…

– Det är coolt. De har ett arv från något helt annat, det digitala är vårt arv, det är det vi förstår. Vi kan inte säga att vi är en sadelmakare från 1800-talet. Utan det digitala, vad skulle vi vara då? Ingenting! Men det är fantastiskt att varumärken som Céline vågar stå på sig. Och uppenbarligen funkar deras affär väldigt bra.

Folk som detoxar digitalt?

– Alltså, det är upp till var och en. Jag har stängt ner mitt Facebook, säger Aleks.

– Man använder de kanaler som passar en bäst, säger Kenza. Jag är född och uppvuxen i sociala medier. Jag kan förstå snacket, men överkonsumtion är inte bra vad det än är.

Beyoncé lanserar Ivy Park – namnet!

– Ja, det var ju ett … sammanträffande! Jag älskar Beyoncé, hon är grym, säger Kenza.

– Ett sjukt sammanträffande, säger Aleks. Inte bara liknande namn utan nästan samtidigt. Vi tänker som Beyoncé!

Annons

– Nej, hon tänker som vi! Det är skillnaden.

Är ni rädda för att misslyckas?

– Verkligen inte! Alltså på riktigt, säger Aleks. Att misslyckas är att lyckas. Det är enda vägen till framgång. Jag har varit med i karatelandslaget, jag har torskat jag vet inte hur många matcher. Men det gäller att ta stryk och lära sig något av det. Det kommer att gå åt helvete, men man får inte vara rädd att misslyckas.

Var är Ivyrevel om tio år?

– Time will tell, säger Kenza.

– Vi gör det här med själ och hjärta, men världen får bedöma hur det går, säger Dejan. Vi är sjukt stolta över att vi försöker bygga upp ett modemärke på ett nytt sätt.

– Och vi tycker att det är kul. Gråter vi ibland? Ja, det gör vi? Skrattar vi ofta? Ja det gör vi. Fashion is glamour, ja kanske utåt sett. Men inåt sett? My ass! Det är så jävla mycket jobb och man får sån respekt för alla delar av modeindustrin. Vi tog in en kompis som är konsult och har jobbat i London och New York. Han tittade på vår affärsplan och sa: ”Det finns inget i den här som är lätt. Allt är svårt. Är det så här i mode?” Ja, det är det. Det är trender, känslor, allt går så fort … Men det är också det som är så spännande!

LÄS OCKSÅ:

Se klippet när Kenzas pojkvän friar till henne på 25 års-fest

Kenza berättar om nya Ivyrevel

Kenzas IvyRevel + H&M = sant?

Annons