Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

De vill lyfta fram kvinnliga kreatörer – över hela världen

19 dec, 2017
AvMalin Ny
Grundarna bakom Kreatörskvinnor vill synliggöra kvinnlig kompetens inom reklambranschen – inte bara i Sverige utan även internationellt.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

När Johanna Johansson och Lina Franzon kom in i reklambranschen upptäckte de snart ett tydligt mönster. Varje gång det var dags att anställa fick de höra att det inte gick att få tag på några kvinnliga kreatörer eller talanger – och de lediga tjänsterna gick till män. Inte bara på en, utan flera av byråerna som de jobbade på.

Där och då bestämde de sig för att slå hål på myten om att det inte fanns kvinnliga kreatörer – en gång för alla. De startade Kreatörskvinnor, en tjänst som syftar till att synliggöra kvinnlig kompetens inom reklambranschen.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– På Berghs, reklamskolan vi båda kom ifrån, var klasserna alltid 50/50 av män och kvinnor. För oss blev det snabbt tydligt att det antingen handlade om lathet, eller brist på kunskap. Till slut bestämde vi oss för att skapa ett motbevis – och det blev Kreatörskvinnor, säger Johanna Johansson, art director.

Läs också: Kajsa för samman singeltjejer: ”Ingen ska behöva vara ensam”

Starten gick bra. När de lanserade för ett år sedan hade de med hjälp av personliga utskick runt 100 namn, och efter ett dygn var de uppe i 500. Sedan dess trillar det in nya namn varje dag och nu är de uppe i nästan 700 personer bestående av art directors, copy writers, utvecklare, regissörer och designers.

Annons

– Responsen har varit fantastisk. Inte bara sett till antal namn på själva sidan, utan även från branschen i stort, säger Lina Franzon, copywriter.

Nästa steg är att gå globalt. De har fått in flera önskemål om att finnas i flera länder då problemet med jämställdheten i reklambranschen inte bara existerar här – utan över hela världen.

Läs också: Laerke Herthoni: ”Jag vill prata om att göra film – inte om att jag har bröst och gör film”

– Vid en första anblick ser nog de flesta byråer jämställda ut, sett till manligt och kvinnligt. När man däremot går ner på disciplinnivå ser det annorlunda ut och ännu mer om man ser till produktionsbolagen. Kvinnliga kreatörer och regissörer är överlag underrepresenterade. Förhoppningen är att sidan i framtiden inte ska behövas alls, men det är nog tyvärr ett tag till dess, säger Johansson.

– Ser man till kvinnor på ledande positioner är vår bransch långt ifrån jämställd, varken i Sverige eller globalt, fortsätter Franzon.

Annons

Just nu jobbar duon med att få finansiering med målet att kunna heltidsanställda kvinnliga kodare som kan bygga upp plattformen internationellt. De hoppas att sajten, ad-women.com, ska lansera globalt under 2018.

– Målet är att få de stora globala nätverken att gå in och backa utvecklingen av sidan, och utmana varandra att stötta initiativet. På så sätt kan vi skapa känslan av ett gemensamt ägandeskap från branschen, när sidan väl går live under våren 2018, avslutar Lina Franzon.

Foto Adéle Askelöf

 

Annons