Kvinnliga kreatörer bakom Adidas nya sneakerlansering
De senaste åren har adidas i allt högre utsträckning valt att jobba med olika kreatörer vid lanseringar och events. När nya sneakerkonceptet Falcon nu släpps gör man det tillsammans med 27 utvalda, kvinnliga kreatörer från hela Norden. Kampanjen består främst av en film, skapad tillsammans med kreatörerna.
I filmen syns välkända ansikten som Tove Styrke och Miriam Bryant men även ett helt gäng (för många) något mer okända kreatörer. Fotografen Nicolina Knapp, rapparen Showit, kreatören och modellen Lovisa Lager, dj-kollektivet Ladies Love Hip Hop, nätverken All of Us och Upfront, låtskrivarduon och systrarna VAZ (som även står för musiken i videon) är alla med framför kameran. Bara coola kvinnor som synes! Även bakom videon står Stylingen är gjord av Lo Hallén, makeup av Elva Ahlbin och Bintou Sonko och videon är regisserad av Arvida Byström.
Sneakerskonceptet som (re)lanseras heter Falcon och är en gammal goding ur arkivet. Skon lanserades första gången 1997 och det är också 90-talsikoner som Spice girls och Thelma & Louise som står för inspirationen till kampanjvideon. När skon lanserades för drygt 20 år sedan hyllade den ett årtionde där en attityd och den tidens ledande kreatörer utmanade gränser och med sitt agerande lade grunden för mycket vi tar för givet idag. När Falcon nu relanseras är det samma kärnvärden som står i fokus; starka kreatörer som går sin egen väg, som inspirerar oss andra och förändrar världen.
Falcon släpptes i butikerna 6 september och finns att köpa på adidas.se/falcon och hos utvalda återförsäljare. Globalt frontas kampanjen av Kylie Jenner.