Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Lena Dunham och Jemina Kirke utmanar det stereotypa i ny underklädeskampanj

06 sep, 2016
AvThowe Wagner Larsson
Det här kan vara den mest uppfriskande reklamkampanjen vi sett på länge. Modeller visar upp underkläder av märket Lonely Girls – och deras kroppar är helt oretuscherade.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Underkläder visas oftast upp på en inoljad, slank och hårfri kropp där kvinnan är sminkad och har trånande blick. Att därför få ta del av Lonelys modeller som utmanar de traditionella underklädesstereotyperna är otroligt uppfriskande.

LÄS OCKSÅ:

Frida Gustavssons kommentar om kroppsideal på Instagram är det bästa vi läst

Blake Lively kritiserar post-baby kroppshetsen: Det är så orättvist!

Här får alla kvinnor ta plats. Vi ser gravida magar, hår under armarna, mjuka magar och avslappnande poser. Precis som vanliga kvinnor, med andra ord. Tanken bakom bilderna är att fånga ”inspirerande kvinnor som bär underkläder på sitt egna sätt i sin egen miljö”.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Några av modellerna vi ser i kampanjen är Lena Dunham och Jemina Kirke, båda kända från succéserien Girls. Fotades gjorde de av Mirkin och Harry Were i New York.

– Var och en av kvinnorna som deltar i det här projektet blir stärkta genom att inte objektifieras; de är en del av samtalet om hur underklädesvärlden vanligtvis presenteras. Genom att de ger oss en inblick i sina världar hoppas vi att samtalet kommer upp på tapeten och att det får oss alla att känna oss lite friare och lite mer bekväma i våra egna underkläder, säger Lonely.

Visst känns det betydligt mer befriande att se kvinnor i sin naturliga miljö bära dessa underkläder?

Helena Morris, chef för Lonelys, hoppas att deras reklam kommer att göra skillnad och få andra aktörer att tänka om:

– Vi hoppas kunna utmana de traditionella underklädesstereotyperna, säger hon.

För fler bilder, besök The Lonely Girls Project

Annons