Liselotte Watkins aktuell med ny utställning – med keramikkrukor
Av Linda Fritiofsson
Från Nyköping till New York. Liselotte Watkins hamnade i unga år i Texas där hon studerade på Art Institute of Dallas innan hon startade sin karriär i New York på 90-talet. Hon har tecknat för uppdragsgivare som Prada, Vouge Italia och ELLE och hon har under de senaste tio åren varit bosatt i Italien. I en våning i centrala Rom bor hon tillsammans med sin man och två barn och det är också där hon har sin ateljé. När ELLEs Katarina Mattsson intervjuade Liselotte Watkins tidigare i år berättade hon att hennes barn tror att hon målat allt i hela världen. ”Mamma, har du målat den här? Nej, jag har inte målat MonaLisa”.
Nej, Liselotte Watkins har inte målat hela världen – men nu även krukor. I hennes första utställning Portraits, som öppnar på CF Hill under torsdagen, ställer hon ut keramikobjekt i samarbete med den London– och Parisbaserade ljudkonstnären Mimi Xu. På marknaderna i Rom säljs fortfarande keramik, en tradition som historiskt sett varit en mötesplats för kvinnliga nätverk. Och den gamla keramiken som Liselotte Watkins samlat och gett motiv är en hyllning till just de kvinnohistorierna. Naomi Itkes är curator för utställningen och de har tidigare gett ut boken Illustrationer & Konversationer ihop.
Berätta om utställningen!
– Krukorna handlar om mig och om det italienska matriarkatet. Om ett utan- och innanförskap.
Hur skiljer sig det här projektet från det du har gjort tidigare?
– Jag tänker väldigt sällan i projekt. Rent materialmässigt skiljer det sig på det sättet att jag valt att arbeta med gammal keramik. Jag har åkt runt i Italien och hittat brukskeramik som inte längre har en funktion – och så har jag gjort dem ännu mer ofunktionella och målat porträtt av kvinnor och av mig själv.
Naomi Itkes är curator, hur har ert samarbete sett ut?
– Naomi är allt. Vi har jobbat ihop ett tag nu och det blir bara tydligare hur väl vi kompletterar varandra. Hon stöttar, stretar och pushar mig. Hon har även varit redaktör för katalogen till utställningen där Tone Schunnesson och Martina Montelius skrivit två fantastiska texter. Det känns som om de förstår keramiken och den världen bättre än vad jag gör. Sedan har vi Veronica Wallin som producerat hela utställningen och fått den att bli så magisk den kan bli.
Var hittar du inspiration?
– Man hittar inte inspiration, det är inte så lätt. Det handlar för det mesta bara om att jobba. Jobba och jobba och så till slut blir det något. När jag nu har ett team så uppstår idéerna genom våra samtal. Det handlar om att förstå vad man håller på med och varför.
Du har sagt att du lätt blir besatt vad är nästa obsession?
– Italien är en besatthet. Kulturen här är så främmande. Människor är fulla av livslust och det finns en avsaknad av cynism. Jag arbetar utifrån det.
Vad betyder Italien för dig?
– Väldigt mycket, har jag insett. Det känns som jag just börjat bo här, fastän det har hunnit gå tio år.
Finns det något du saknar från Sverige?
– Vänner, mörkret, melankolin – och bra take-away,
Hur har ditt konstnärliga uttryck förändrats över tid?
Det har blivit som jag; lugnare och förhoppningsvis mer rotat.
Vilka är dina konstnärliga förebilder?
Picasso, Carla Accardi, Ettore Sottsass, Marguerite Duras, Gertrude Stein, Warhol och Helen Frankenthaler.
Vad händer härnäst?
– Vi har fler spännande projekt på gång, ett i Paris och ett i Milano.
* * *
Utställningen Portraits visas på CF Hill den 10–25 november. CF Hill är ett oberoende art space i Stockholm som öppnande i januari 2016. De är verksamma inom konstrådgivning, utställningar och försäljning och CF Hill har bland annat ställt ut och medverkat i den kommande försäljningen av August Strindbergs ”Inferno” Adress: Norrlandsgatan 24 Öppettider: vardagar 11.30 – 17.30