Lördagsintervjun: Johan Lindeberg
Rockstjärneliv, pengar och privatjet – men Johan Lindeberg var nära väggen. Han gick igenom en uppslitande skilsmässa, hoppade av sitt eget modehus och satsade allt på att skapa ett nytt liv. Plus nya märket Blk dnm.
av SUSANNA STRÖMQUIST
TIDSLINJE JOHAN LINDEBERG:
1957 Ser dagens ljus i Lund.
1975 Första kärleken, som är modedesigner, inspirerar till framtida karriär.
1983 Examen från Handelshögskolan i Göteborg.
1988 Chef för reklambyrån Brindfors i Malmö med uppdrag bland annat för jeansmärket Dobber.
1990 Startar Diesel Sverige tillsammans med dåvarande flickvännen Ulrika Nilsson (äger i dag butiken Jus och driver även Blk dnm-butiken i Stockholm). Anställer flera av toppnamnen inom svenskt mode i dag, som Jonny Johansson, Magnus Ehrland, Robert Berggren och Karl-Johan Bogefors.
1991 Blir internationell marknadschef för Diesel, utvecklar reklamkampanjen Successful living och antar samtidigt utmaningen att lansera Diesel i USA.
1995 Flyttar till New York och blir chef för Diesel i USA.
1996 Hoppar av toppjobbet som internationell marknadschef för Diesel, gifter sig med Dieselkollegan Marcella och startar golfmodevarumärket J Lindeberg i Stockholm. I designteamet finns bland andra Magnus Ehrland och Roland Hjort.
2000 Första visningen för J Lindeberg under herrmodeveckan i Milano.
2001 Dottern Blue kommer till världen.
2007 Lämnar J Lindeberg.
2007 Driver konsultföretaget Paris 68 och designar bland annat Justin Timberlakes modemärke William Rast.
2010 Skilsmässa, uppbrott och nystart.
2011 Lanserar Blk dnm.
Johan Lindeberg i sin nya butik i New Yorks SoHo.
Modevisionären Johan Lindeberg har gått in i en ny fas i livet. I stället för att låta sig dras ner i bedrövelsen efter ett uppslitande uppbrott från ett 14-årigt äktenskap bestämde han sig för att fokusera energin, titta framåt och skapa något nytt.
– Jag vill leva ett enkelt liv, skapa en ny kreativ plattform och bli ett med min nya hemstad New York, säger han.
Modemärket Blk dnm började visserligen som ett rent onlineprojekt för drygt ett år sedan men butiken och studion på Lafayette Street i New Yorks SoHo blev snabbt en viktig del av konceptet.
– Butiken ser ut som jag vill bo. För mig känns det som att bjuda hem folk när jag tar emot i butiken. Det har blivit som en kreativ mötesplats, ett ställe där folk kan hänga och vara sig själva.
När jag träffar honom är han på snabbvisit i märkets andra butik, på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, för att lansera unisexparfymen Perfume 11, döpt efter året när Blk dnm grundades. Ett år Johan Lindeberg också ser som ett nytt 1968.
– Det händer så mycket i världen nu som förändrar våra värderingar i grunden. Revolutioner, jordbävningar, finansiella system som skakar, diktatorer som störtas. När allt brakar måste man tänka nytt. Det är en fascinerande period när det har blivit uppenbart att det är viktigt att vara sig själv – ärlig, personlig och tydlig.
Johan Lindeberg påbörjade sin internationella modekarriär i början av 90-talet när han startade agentur i Sverige för italienska jeansvarumärket Diesel. Han avancerade snabbt till internationell marknadschef och skapade bland annat märkets uppmärksammade och högst kontroversiella kampanjer tillsammans med svenska reklambyrån Paradiset.
– Det var en helt otrolig tid. Vi byggde upp en stark livsstilskultur och Diesel blev en del av det tidiga 90-talets generationsskifte på den unga, alternativa modescenen. Vi gjorde allt tvärtemot marknadsledande Levi’s!
Tillsammans med Dieselgrundaren Renzo Rosso levde han livet som en hyllad rockstjärna och kastade sig hit och dit i privatplanet mellan partyn, business och en exklusiv våning i New York.
– Jag tjänade mycket pengar och hade ett sjukt bra liv men började samtidigt att känna mig utbränd. Efter sex år med Diesel fick jag nog. Jag tog med mig golfklubborna och gav mig av på en motorcykeltur genom Europa. När jag kom hem bestämde jag mig för att starta ett eget märke som förenade golf och mode.
J Lindeberg baserades i Johans hemstad Stockholm.
– Jag ville bygga det första svenska modemärket på internationell nivå. Så här i efterhand kan jag tycka att det var ett misstag. Jag var nygift med italienska Marcella som inte kunde tänka sig att bo i Sverige. Jag pendlade ständigt mellan Milano, New York, London och Stockholm för att få ihop familj och arbete, men fick aldrig den närvaro jag ville ha i J Lindeberg. Jag vill gärna gå in i mina projekt till hundra procent och göra dem till en livsstil.
Johan gjorde sig känd för sina osvenska visioner och ambitioner.
– Det fanns minst sagt en viss misstänksamhet mot mig, men jag litade på min intuition och gick min egen väg. I dag kan jag med stolthet säga att vi faktiskt lyckades förändra golfmodet!
Efter elva år med J Lindeberg blev motsättningarna till slut för stora och kompromisserna för många. Konsultföretaget Paris 68 som han startade tillsammans med då äkta hälften Marcella Lindeberg var en protest mot kapitalet och investerarna.
– Det var min lilla revolution! Och trots att det kändes svårt att lämna ett varumärke som bar mitt namn är jag i dag jätteglad att jag tog steget.
När skilsmässan var ett faktum för drygt ett år sedan och Marcella valde att driva Paris 68 vidare satsade Johan Lindeberg på ett högst personligt varumärke.
– Blk dnm känns som ett passande namn. Jag har alltid gillat att klä mig i svart denim och jag tilltalas av generiska namn – som galleriet White cube i London.
Herrkollektionen är inspirerad av Johans egen garderob och damkollektionen bygger på en look som han tycker är attraktiv på en kvinna.
– Jag har en tydlig bild av hur jag vill att en kvinna ska se ut – stark och oberoende. Jag får massor av inspiration från kvinnor jag beundrar.
Elvaåriga dottern Blue är en av dem. Hela kollektionen görs i storlek XXS så att hon och hennes kompisar kan bära plaggen. Vogueredaktören Emmanuelle Alt, skådespelerskan Juliette Lewis och fotografen Inez van Lamsweerde är andra fans och muser.
Dree Hemingway gillar också Blk dnm.
Skinnjackor, skräddat och jeans är kollektionens tre stöttepelare.
– Jag vill framför allt göra bra, personliga produkter och fördjupa mig i detaljer, passform material. Det finns självklart en skandinavisk estetik i looken, men också mycket av down town New York. Det är här jag hämtar min energi.
Jämfört med modehusens lyxjeans har de välsittande Blk dnm-jeansen en klart lägre prislapp.
– Jag föddes i Lund och är tillräckligt gammal för att komma ihåg den politiska stämningen 1968. Jag gillar att jeans är en symbol för frihet. En anarkistisk symbol. Jag vill göra jeans med bra passform till ett bra pris.
Johan Lindeberg föredrar att kalla Blk dnm för ett kreativt projekt, snarare än ett varumärke. Förutom att lansera herr- och damkollektioner, två butiker, solglasögon och en parfym har han också hunnit med att dokumentera arbetet på en blogg, skapa en tidning och två filmer. Den första filmen handlar om skilsmässan, den andra om hans besatthet av en ung kvinna. I premiärnumret av postertidningen Blk dnm Gazette syns inga produkter men desto fler av Johans kreativa vänner. Det går inte att ta miste på att det här är en man med ett betydande nätverk i kreativa kretsar.
– Jag inspireras av att tillföra det jag gör en kulturell dimension. Egentligen är det självklart ingen som behöver ett klädmärke till, men vi har alla våra uttryckssätt och Blk dnm är mitt. Den här gången gör jag exakt det jag själv vill. Jag är mig själv och känner mig kreativt väldigt fri. Nu kör jag det här tills jag dör! Förhoppningsvis inspirerar jag någon …
Konstnären André Saraiva jobbar med sin graffiti Mr & mrs A i New York-butiken.
Johan stylar en modell inför en plåtning av vårkollektionen i New York.
Modellen Laura McCone i en klassisk Blk dnm-look, foto av Johan Lindeberg själv.