Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Musical.ly – håll koll på appen med 200 miljoner användare

01 aug, 2017
AvErika Bergman
Har du missat Musical.ly? Med över 200 miljoner användare är appen en av de hetaste plattformarna för unga. Men vad är det egentligen?
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Det kan vara svårt att som vuxen hänga med i svängarna när teknologin utvecklas så fort som den gör. Men barn och unga är snabba med att hoppa på den senaste trenden. Vad som var inne igår är ute idag. När man precis lärt sig använda Instagram så är det Snapchat som gäller. Nu är det Musical.ly som är grejen. Men vad är det egentligen?

Musical.ly är en plattform där användarna kan skapa tusentals följare genom att filma sig själva i femton sekunder när de mimar och dansar till låtar. Det är en relativt svåranvänd app, jämfört med exempelvis Snapchat, eftersom det tillkommer en hel del specialfunktioner och även viss finess för att få till ett bra klipp. Appen har glidit många förbi och få medier har rapporterat om fenomenet Musical.ly. Kanske beror detta främst på att appens målgrupp är just äldre barn.

LÄS OCKSÅ: 6 APPAR OCH TJÄNSTER SOM GÖR LIVET ENKLARE FÖR FÖRÄLDRALEDIGA

Dock bör appens omfång inte underskattas. Tjänsten har enligt Billboard över 200 miljoner aktiva medlemmar världen över som tillsammans laddar upp över 12 miljoner klipp varje dag.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

En enskild användare kan få en enorm publik. Många svenska ”stjärnor” har redan miljontals följare. Ungdomarnas genomslag på Musical.ly bör inte heller tas lätt på eftersom det kan generera framgång på andra plattformer som slutligen kan ge kontrakt med stora bolag. Många användare i andra länder har redan plockats upp av skivbolag och till och med släppt egna klädmärken. Exempelvis 14 årige Jacob Sartorius som blev känd från Musical.ly och redan släppt singlar, kläder och haft sin egna turné.

Appen släpptes för tre år sedan och har växt explosionsartat sedan dess. Enligt Breakit beror stor del av företagets framgång på att de har ett avtal med Apple music som ger dem rättigheter till miljontals kända låttitlar.

Annons

LÄS OCKSÅ: HÄR ÄR APPEN SOM SKA MOTVERKA PSYKISK OHÄLSA

Men att mima är inte allt. Det handlar om att skapa karaktär och man kan satsa på att göra allt från roliga sketcher till riktigt grymma danssteg. Användarna (särskilt de kända) kallas för ”musers” och en känd muser kan tjäna en rejäl summa pengar på att marknadsföra företag i sina klipp. I en liveversion av appen kallad ”Live.ly” kan man även bli sponsrad i realtid av tittare som enskilt skänker små gåvor.

Det här inlägget från Instagram går inte att visa just nu. (E01)

Hoppa nu inte direkt till att tro att ditt barn är kändis i hemlighet. De flesta av användarna är beskådare och det finns även många ungdomar som använder appen enbart för att kommunicera med sina vänner och då skickar videoklipp som direktmeddelanden istället för att smsa.

Artikeln publicerades först på Femina.

 

Annons