Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Nina Siemiatkowski om karriären och appen Milkywire

11 mar, 2020
AvELLE -redaktionen
Karriärcoachen Nina Siemiatkowski
Hon är marknadsdirektören som blev fotograf som blev egenföretagare i välgörenhetsbranschen. Nina Siemiatkowski jonglerar jobb och livspussel med hjälp av en svårstoppad drivkraft, som grundar sig i barndomens utanförskap. Nu ska hennes nya app rädda världen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

– Finns det 5 000 personer i världen som bryr sig tillräckligt för att ge hundra kronor i månaden? Jag tror det. Finns det 160 miljoner som följer Kim Kardashian, så finns det 5 000 som kan ge hundra kronor till det här, säger Nina Siemiatkowski och berättar om när hon insåg hur lite pengar som krävdes för att finansiera en hel välgörenhetsorganisation i Zambia. Allt de gjorde på ett år, 5 000 månadsgivare bort.

Insikten förvandlades till en idé och idén blev appen Milkywire, som samlar granskade små lokala organisationer runt om i världen (så kallade impacters) och givare på samma plattform. Givarna kan se vilka projekt deras pengar går till och hur mycket de faktiskt påverkar direkt i appen och organisationerna kan berätta om sitt arbete i ett SoMe-flöde som är långt ifrån de ytliga klickens Instagram.

– Alla har ju en smartphone nu i princip, oavsett var i världen du är. De flesta har internet, om än knaggligt. Och vi har ett beteende av att följa människor, så varför kan vi inte tillämpa en modell som finns i andra industrier på välgörenhetsindustrin för att göra upplevelsen modern och engagerande? Att stödja en impacter på Milkywire ska vara som att ha en kompis på andra sidan jordklotet som gör skillnad med din hjälp.

Karriärcoachen Nini Siemiatkowski 2
Foto: Emma Svensson

Så startade hennes karriär

Nina Siemiatkowski är både envis och driven, och hade sin bild av karriären framför sig redan under utbildningen på Handelshögskolan i Stockholm. Hon skulle jobba med ekonomi, fick jobb på Swedish Match och började klättra på den klassiska karriärstegen. Hon blev controller, chefscontroller – och efter en omorganisation 29-årig marknadsdirektör.

Annons

– Jag hade hela tiden sagt att jag ville jobba med marknadsföring, men hade aldrig satt min fot på en marknadsavdelning när det här hände. Det var ju fantastiskt! Och otroligt modigt av dem att ge mig det ansvaret vid en så ung ålder, med tanke på min erfarenhet.

Men ganska snabbt var det något som började skava.

– Jag hade alltid velat uppåt, men insåg en bit in att det nog inte var så intressant ändå. Jag saknade mening i tillvaron och tyckte inte att det var roligt längre. Jag satte upp ett mål för mig själv för 2012, att innan året var slut skulle majoriteten av min tid vara rolig.

Karriärcoachen Nini Siemiatkowski 1
Foto: Emma Svensson

Nina Siemiatkowski började med att gå till en karriärcoach, för att jobba på sin egen attityd. Men hon insåg snart att det inte var attityden det var fel på, utan jobbet.

Annons

– Då sa jag upp mig. Det stod mellan att ta ett liknande jobb någon annanstans, eller att följa drömmen som jag inte hade vågat gå efter – att bli fotograf. Tänk om jag skulle våga. Jag hade lagt undan pengar, hade inga barn, ingen familj, jag var fri som en fågel. Jag gjorde en lista med fördelar med att stanna i en sån karriär och en med fördelar med att byta, och listan för att byta var längre. Rent rationellt var det bara att hoppa.

Karriärcoachen Nini Siemiatkowski dator
Foto: Emma Svensson

Vågade följa sin dröm

Hon satte sig i skolbänken igen, på Berghs School of Communication i Stockholm, och direkt efter utbildningen 2012 valde hon att följa en lejonflock i Masai Mara, Kenya. Under fem månader över en treårsperiod fotade hon deras relationer, förluster, liv och död, vilket resulterade i fotoprojektet Book of Leon 2016. Det var där hon fick upp ögonen för lejonens utrotningshotade existens, hur få som finns kvar i världen och hur viktiga organisationerna som kämpar för deras överlevnad är. Två år senare pausade hon fotokarriären för att satsa på det som senare blev Milkywire. Då hade hon dessutom hunnit föda tre barn och var i slutet av sin sista mammaledighet när hon upptäckte att hon stod i ännu ett vägskäl i karriären.

Annons

– Det växte fram över tid när jag insåg hur illa det var med lejonen och senare förstod att en miljon arter riskerar utrotning … Glaciärerna smälter, skogar skövlas. Samtidigt är det svårt att veta vad man som enskild individ kan göra. Jag känner att jag har ett ansvar att försöka göra någonting. Jag har ingen aning om det kommer gå och det kommer nog vara det svåraste jag någonsin tar mig an, men jag valde att våga satsa fullt ut.

Hennes beskrivning av hur det kan vara att driva eget företag säger ganska mycket om Nina Siemiatkowskis allmänna inställning till både livet och karriären:

– Man får lära sig att dagligen umgås med tanken att det här inte kommer att gå. Och ändå låtsas som att det regnar för att peppa sina kollegor. Det är så det känns. Jag vaknar nio dagar av tio och känner ”herregud, vad har jag gett mig in på?”. Sedan samlar jag ihop mig själv, skrikande barn och går till jobbet och bara ”hej allihopa! Nu kör vi!”.

Annons

Initialt är Milkywire bara fokuserat på problem som rör planeten, djur och miljö, inom ramen för tre av FN:s globala mål: Life on land, Life below water och Climate action.

– Det är för att de påverkar allt annat och det akut behövs resurser där. Om glaciärerna smälter kommer fler öar försvinna och då kommer människor hamna i fattigdom. Vad händer den dagen vi förlorat en miljon arter? Allt hänger ihop. För mig kommer därför klimatfrågan före alla andra.

Karriärcoachen Nini Siemiatkowski i sitt kök
Foto: Emma Svensson

Varifrån kommer din drivkraft?

– Jag tror att jag alltid har varit driven. Det är säkert en portion modersmjölk – mina föräldrar är väldigt drivna och min mormor har varit en förebild också. Sedan var jag utanför i princip hela min uppväxt. Att prestera i skolan, leverera och vara duktig blev mitt sätt att visa att jag dög. Jag var uppenbarligen inte omtyckt, men jag var i alla fall duktig. Jag tror att mycket är revanschlusta. Vissa saker, som jag kopplar till min barndom och att inte duga, kan fortfarande trigga mig.

Annons

Hur hanterar du kritik och motgångar?

– Det är självklart jättejobbigt! Men jag är nästan alltid tuffast mot mig själv. Min egen kritik överträffar andras gånger hundra. Sedan har jag lärt mig med åren att när man får kritik och möter motgångar får man chansen att utvecklas som mest. Så jag försöker tänka så när jag får en snyting, att det är en gåva, haha! Nej, men det handlar också om att erkänna att man har fel. Kan du avdramatisera att du gör fel och misslyckas, är det större chans att du lär dig av det. Om det blir jätteläskigt undviker man såna situationer, och då lär man sig inte heller.

Vilka är dina bästa egenskaper som chef?

– Jag ger väldigt stort ansvar till de som jobbar med mig. Jag förväntar mig mycket också. Min första chef var sådan, han vågade släppa tyglarna helt. Sedan är jag kommunikativ. Eftersom jag var utanför och ibland mobbad under min uppväxt är det viktigt för mig att vara inkluderande och att alla mår bra. Det är något jag tänker aktivt på hela tiden. Att skapa delaktighet och undvika grupper, jobba med feedback i kulturen.

Annons

Många kämpar för att få balans i livet med barn, familj, vänner, träning – hur gör du?

– Jag tycker att det är superviktigt att vara ärlig med att tiden inte går ihop. Jag kämpar själv dagligen med detta. Det blir så fel när man säger att ”det är inga problem! Det går så bra!” – för det går ju inte ihop. Särskilt småbarnsåren är en sådan fas i livet då det måste vara okej. Det finns inte tid för mig att träffa vänner eller träna så mycket som jag skulle vilja. Det är barnen och Milkywire. Och så måste jag orka själv, så jag behöver sova. Det är klart att jag skulle vilja ta den där lunchen eller promenaden med en vän, men jag hinner inte det.

Vad har du för framtidsmål?

–Just nu bara Milkywire. Vi har kommit långt på kort tid och jag drömmer om att bygga en stor community av människor som bryr sig – och gör någonting. Att vi tillsammans stöttar hundratals, eller ännu fler, projekt. Att vi möjliggör riktig förändring. Och jag kan bli frustrerad över att folk köper fem öl på krogen eller två kaffe om dagen utan att blinka, men för att ge 50 kronor i månaden till välgörenhet sätts det upp en massa hinder. Jag vet ju att folk vill väl. Vi måste bara skaka om människor så att de förstår. Inte i morgon, nu. Det är viktigt. Och enkelt.

Annons

Ninas bästa tips till dig som vill starta eget

1. Det viktigaste är att inse att det är hårt jobb att driva eget företag. Det är ingen dans på rosor.

2. Se till att kratta manegen lite innan, så att du är beredd på de risker du tar. När jag blev fotograf hade jag lagt undan pengar innan.

3. Ta hjälp och be om råd. Var inte rädd för att erkänna att du inte kan någonting. Annars blir det väldigt svårt att lära sig. Det finns alltid människor att fråga om hjälp och få råd ifrån. Våga be om den hjälpen!

4. Jag brukar tänka på mig själv som 90-åring. Jag vill inte sitta där på ålderns höst och ångra att jag inte vågade. Om man vill ha lite mod brukar den tanken vara bra.

5. Var ödmjuk. Jag vill hellre vara en underdog som har chans att överraska, än att gå ut och vara en topdog. Det är mycket lättare att misslyckas då.

6. Zooma ut. Vad är rätt att göra här, inte bara för mig utan för alla involverade? Det kanske är en utopisk tanke, men om du zoomar ut och gör det som också är bra för andra, så kommer det även gagna dig själv i slutändan.

Namn: Nina Siemiatkowski
Ålder: 38 år.
Familj: Man och tre barn.
Bor: Stockholm.
Aktuell: Med välgörenhetsappen Milkywire.
Följ: @milkywire och @nina_siemiatkowski.

Av: Helena Skoog
Foto: Emma Svensson

LÄS MER:

Sugen på en ny karriär? Poddarna som inspirerar

7 framgångsrika kvinnor ger sina bästa karriärtips

Hotelldirektören Nanna Waktel ger sina bästa karriärtips

Annons