Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Ny studie: Modeintresserade är mer intelligenta än andra

13 jul, 2016
AvMats Bax
Modeintresserade är både bättre problemlösare och har högre IQ än genomsnittet. Det visar en ny studie från forskare vid universitetet i Leipzig.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Nu ljög vi. Den där studien finns inte. Den är påhittad.

Det är däremot inte den nya studie som visar att vi ofta bara läser rubriken på en artikel, innan vi delar den på sociala medier.

Forskare vid Columbia University har undersökt hur nyheter sprids på Twitter, och märkte då att 6 av 10 personer delade länkar till artiklar utan att själva ha klickat på dem.

Det finns fler exempel. Som när Science Post lade upp en artikel med rubriken att 7 av 10 Facebookanvändare bara läser rubriken innan de kommenterar en artikel. Resten av artikeln var skriven på låtsaslatin. En totalt obegriplig text alltså – som ändå delades tusentals gånger.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Enligt statistiken har alltså personen som delade den här artikeln med dig troligtvis inte ens läst så här långt i texten.

– Folk är mer benägna att dela en artikel än att läsa den, säger forskaren Arnaud Legout, som utförde studien vid Columbia University i ett uttalande.

Annons

– Det här är typiskt modern informationskonsumtion. Folk skapar sig en åsikt baserat på en sammanfattning, eller en sammanfattning av sammanfattningar, utan att gå djupare.

Och när vi ser samma budskap delas överallt uppfattar vi det till slut som sant, enligt en studie vid Columbia Journalism School.

”Inom minuter eller timmar, kan ett påstående förvandlas från en ensam tweet till en story som upprepas av dussintals nyhetssajter, som ger tiotusentals delningar,” skriver författaren Craig Silverman.

”Så fort du nått en kritisk massa så har upprepningen en stark effekt på tron. Ryktet blir sanning enbart för att det finns överallt.”

Många av oss delar alltså artiklar utan att läsa dem först. Och varje vi gör det berättar vi för Facebook att ”det här innehållet är bra, mer sånt här tack”. Det leder till att fler får se – och kanske börjar tro på – artiklar om att ”pruttar kan bota cancer” (ja, den finns) och färre får se… sådant som faktiskt är sant.

Så nej, vi kan inte säga att modeintresserade är mer eller mindre intelligenta än andra. Men om du har läst ända hit utan att dela är det alltid något ;).

Annons