På fredag öppnar Uniqlo i Stockholm – vi träffade designteamet i Japan
Av Sofia Edgren
Vad har tennisproffset Roger Federer gemensamt med Jil Sander, Jonathan Anderson och Christophe Lemaire? Svaret är Uniqlo, det japanska modevarumärket som samarbetat med en rad celebra modeskapare och idrottsproffs genom åren, och som i veckan (fredag 24 aug) öppnar i Sverige. Flaggskeppsbutiken på Hamngatan i Stockholm blir kedjans första i Norden.
– Sverige hade funnits på vår lista länge, men en sådan process tar tid. Och självklart krävdes en butikslokal som kändes hundra procent rätt, säger Yuki Katsuta, chef över Uniqlos designteam.
Butiken – som mäter 1 580 kvadratmeter på fyra våningar! – kommer att sälja ett urval av det gigantiska sorti ment som inkarnerar Uniqlos koncept Lifewear – ”perfekta och bekväma kläder som möter alla människor i världen”.
Men nu är vi inte i Stockholm, utan i mångmiljon staden Tokyo. Jag träffar Yuki Katsuta och hans närmsta medarbetare på Uniqlos huvudkontor i Ariake, ett hypermodernt hamnområde och en hybrid av New Yorks Wall Street och finanskvarteren i Singapore. Byggnaden, en jättekloss med panoramavy över en turkosglittrande Tokyobukt, kräver sin säkerhetscheck för att besöka. Efter legitimationskoll och upplysning om absolut fotoförbud guidas vi genom minimalistiska salar i toner av betong grått och ljusa träslag. En disciplinerad, stram och anonym miljö, men paradoxalt nog även inbjudande och gemytlig – som i det snygga kafé där hippa baristor brygger matchalatte och vänder vinylplattor. Och i det loungiga biblioteket där företagets anställda uppmuntras att fördjupa sig i den häpnadsväckande samlingen fotoböcker och modelitteratur som finns till förfogande.
– Svenskar och japaner har många likheter, inte minst när det gäller mode- och designtänk. Vi gillar det enkla, men vill ha kvalitet och gärna lite edge. Och så delar vi förmågan att nörda ner oss i detaljer, säger Yuki Katsuta när vi slår oss ner i ett ljusgrått konferensrum. Fast han själv bara har besökt Stockholm som hastigast har han förvånansvärt bra koll på stan. Södermalm och Jackson, en Östermalmsbutik specialiserad på skandinavisk 1900-talsdesign, hör till favoriterna, upplyser Yuki Katsuta, som hoppas kunna medverka vid Sverigeöppningen. I nuläget händer dock mycket kring det expanderande företaget – bara inom de närmaste veckorna står butiksöppningar i Nederländerna och Hawaii på agendan.
”Uniqlo handlar egentligen mer om filosofi än om kläder”
Att det skulle dröja 34 år innan Asiens största modekedja tog sig an Sverige kan tyckas länge. I mångt och mycket går Uniqlos filosofi samt sortiment nämligen i linje med värden som ofta talas om som typiskt skandinaviska. Vid sidan av ett genomgående minimalistiskt och sparsmakat signum matchar modekedjans materialval det svenska klimatet – och det både väder- och livsstilsmässigt. Att Uniqlo stått som en obligatorisk punkt på to do-listan för svenskar på weekend i London, Berlin och New York är symtomatiskt: ultimata lager på lager-plagg av mjuk kashmir och merinoull för några hundralappar är hårdvaluta för väderpinade nordbor, liksom den ultralätta dunjackan, modemärkets signaturplagg, som sägs sitta på var fjärde japan.
Så är det också kombinationen användbarhet, prisvärd kvalitet och kanske framför allt tidlöshet som placerat Uniqlo i topp tre av världens största modekedjor.
– Uniqlo handlar egentligen mer om filosofi än om kläder, en filosofi som snarare än att skapa något helt nytt går ut på att förfina arvet vi har, säger Yuki Katsuta.
Precis som sina europeiska konkurrenter H&M och Zara är Uniqlo i grunden ett familjeföretag – från början inriktat på skräddat herrmode. Efter att nuvarande vd:n Tadashi Yanai tagit över chefsposten och inspirerats av kedjor som Benetton och Gap, öppnade han 1984 en första butik med ett bredare sortiment av prisvärda vardagsplagg. 1998 hade butiken vuxit till en kedja vid namn Uniqlo med 300 butiker i Japan. 2018 ligger siffran på över 1 900 butiker i 19 länder runt om i världen.
Modeföretagets framgångsrecept innehåller självklart flera ingredienser, men det tidiga beslutet att sköta hela kedjan – från design till produktion och sälj – internt är en viktig aspekt. Att Uniqlo därtill vårdat arvet om att skapa tidlösa plagg för alla och samtidigt legat i framkant när det gäller tekniska material, har skapat en spännande dynamik mellan tradition och innovation – en dynamik som onekligen ligger i tiden. Till skillnad från många konkurrenter påstår sig Uniqlo inte jobba med trender, men storsatsar på högteknologiska linjer med namn som Airism, Heattech och Ultra light down. Kombinationen funktionsmaterial för en aktiv livsstil och plagg som håller över tid, modemässigt och kvalitativt, kan inte kännas mer 2018.
Nu har Uniqlo såklart ett uttalat tänk kring miljö- och socialt engagemang. Samtidigt går det inte att förneka den paradox som hållbarhetsfrågan rymmer i sammanhanget. Människors behov av regelbundet klädbyte är grunden för en modekedja av Uniqlos kaliber.
Slutligen frågar jag Yuki Katsuta om eventuella svenska samarbetspartner inför Sverigelanseringen – och får som väntat en förtegen respons.
Med tanke på modehusets tradition av samarbeten med modeskapare som Alexander Wang, Theory och ovannämnde Lemaire (numera fast designer på Uniqlo vid sidan av sitt eget lyxmärke) känns dock ingenting omöjligt. Åtminstone inte med tanke på Tadashi Yanais välkända slogan: Changing clothes. Changing conventional wisdom. Change the world.
Uniqlos butik i Stockholm öppnar för allmänheten fredag 24 augusti kl 11 och ligger på Hamngatan 27.
Yuki Katsuta är chef för Uniqlos designteam.
Skiss på nya Stockholmsbutiken. Uniqlos moderbolag heter Fast Retailing och däri ingår även företag som Theory, Helmut Lang, J Brand och Comptoir des Cotonniers. Fast Retailing är världens tredje största modejätte sett till omsättning, efter H&M och spanska Zaras ägare Inditex.