Så får du din LinkedIn-profil att stå ut bland mängden
Man skulle kunna beskriva LinkedIn som ett Facebook för nätverkande och karriär. Med över 500 miljoner medlemmar världen över finns det minst sagt stora möjligheter att bredda sitt kontaktnät och hitta sitt drömjobb. Men hur får man en profil som ståt ut från alla andra? Här är 12 tips!
1. Välj en strategi
Varför ska du finnas på LinkedIn? Är det för att bli en profil inom din bransch, hitta ett nytt jobb eller skaffa nya kontakter?
2. Välj nyckelord du vill förknippas med
Bestäm vilka fem nyckelord du vill bli förknippad med. Dessa ord ska matcha den profil du har och hjälper dig att komma högt i sökresultat när någon, exempelvis en rekryterare, söker på dessa ord. Är du osäker på vilka nyckelord du vill förknippas med? Läs några jobbannonser du attraheras av och välj ord därifrån.
LÄS ÄVEN: 8 tecken på att det är dags att byta jobb
3. Välj nu ut fem styrkor du vill bli förknippad med
Vilka styrkor och talanger har du? Är du analytisk, snabbtänkt eller kreativ? Eller kanske teknisk, informativ och stresstålig?
4. Välj en egen rubrik
I rubriken kan du ha max 120 tecken och här bör dina valda nyckelord vara med. Det här är en av de viktigaste delarna i profilen och LinkedIns sökmotor söker igenom denna text först. Skrev hellre vad det är du gör snarare än vilka titlar du har.
5. Ha en egen URL
Genom att gå in på ”Public profile” kan du ändra LinkedIn-URL:en så att det står www.linkedin.com/in/ditt.namn istället för www.linkedin.com/in/93611f63.
LÄS ÄVEN: Vill du byta bana? 11 tips som gör karriärbytet enklare
6. Blicka framåt i sammanfattningen
Din sammanfattning får vara max 2000 tecken lång och även här är det viktigt att dina nyckelord är med. Skriv inte om sådant du har gjort tidigare utan fokusera på det du kan göra (erbjuda andra företag) och vad du är duktig på.
7. Var noggrann med dina erfarenheter
För varje jobberfarenhet kan du skriva 2000 tecken. Ha med titel, arbetsbeskrivning (givetvis med nyckelorden här med!), uppnådda resultat, lärdomar, utmärkelser och annat som kan vara relevant.
8. Ge rekommendationer till andra
Försök att ha två rekommendationer per jobb/utbildning och ge gärna rekommendationer till andra. Då brukar många vilja ge en rekommendation ge en tillbaka. Givetvis kan du be nära kollegor, chefer och samarbetspartners att rekommendera dig – men tigg aldrig om en rekommendation.
9. Ha med webbplatser
Har du en portfolio eller en blogg? Ha med dessa och välj alternativet ”Other” vilket gör att du har 26 tecken på dig att beskriva den med egna ord istället för LinkedIns egna. Om du inte har en egen webbplats kan du länka till företaget du jobbar på.
10. Ha en uppdaterad profil
Gör regelbundet nya ändringar i din LinkedIn-profil och se till att informationen som finns där är relevant och uppdaterad. När du uppdaterar din profil kommer ditt nätverk att få en notis om detta, vill du inte att dina kontakter ska se dina ändringar kan du slå av funktionen på samma sida som din profil är.
11. Var aktiv
På LinkedIn delar man inte statusuppdateringar och bilder som egentligen hör hemma på Facebook eller Instagram. Istället delar man med sig av branschnyttig information. Om du inte känner dig redo att skriva egna texter kan du dela ett blogginlägg från en profil i branschen, en nyhet från din arbetsgivare eller en artikel som rör din bransch i helhet. Det viktiga är att du syns i ditt nätverk och att du gör det med relevant information.
12. Personifiera kontaktförfrågan
Om du har hittat en person du vill ha kontakt med, se till att du gör kontaktförfrågan personlig och använd inte standardmeddelandet. Berätta varför du vill ha kontakt med personen, eventuellt gemensamma beröringspunkter och liknande. För att göra detta behöver du gå in på personens profil och därefter skicka ett personligt meddelande.