Så hyllas adidas för sitt klockrena svar till alla homofober
Adidas skrev nyligen in en klausul i sina globala sponsorkontrakt där de slog fast mångfald som en ”central del i Adidas filosofi” och att ”detta avtal kan varken avslutas eller modifieras om atleten kommer ut som HBTQ-person”.
Lagom till Alla hjärtans dag lade företaget upp en bild på Instagram med texten ”den kärlek du får är lika stor som den kärlek du ger”.
Men att paret på bilden verkar vara två tjejer upprörde en del av adidas följare. Tusentals kommentarer trillade in, bland annat om att Alla hjärtans dag är till för heterosexuella. På det svarade klädmärket kort att ”nej, den är dagen är för kärlek”. Andra hotade med att ”byta till Nike” vilket i sig ändå är något de kan behöva tänka om – även Nike uppmärksammar HBT-frågor med kollektionen BeTrue.
A closer look at Nike's colorful, pro-LGBT #BeTrue collection: http://t.co/3L8yPhDu31 pic.twitter.com/dxnxfxiWoL
— Esquire (@esquire) 2013 geassemánnu 12
Nu hyllas adidas i sociala medier och på det stora hela verkar de ha vunnit fler följare än de förlorat.
Me: *thinks about buying adidas* 🤔💛 pic.twitter.com/2PytjzRYhi
— 🌙🦋 (@girlswithtoys) 2016 guovvamánnu 15