Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Så mycket tjänar Instagram-modellerna på sina bilder

30 apr, 2016
AvJoel Linde
Instagram blir en allt större kanal för marknadsföring, och du kan tjäna väldigt mycket pengar om du lyckas få många följare.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Vi har nog alla någon eller några av dem i våra flöden, personerna som visar upp kläder och prylar i fina bilder och filmer. Från ingenstans kan de lyckas få ihop tusentals, hundratusentals följare, och med den trogna följarskaran är de också naturligtvis heta reklampelare.

LÄS OCKSÅ: HON ÅTERSKAPAR KÄNDISARNAS BILDER PÅ INSTAGRAM

Det får oss så klart att tänka: Hur mycket tjänar de egentligen på att lägga upp bilder på Instagram? Och hur går det till?

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Danielle Bernstein, 23 år gammal från New York, började lägga upp inspirerande bilder på sitt konto We Wore What för några år sedan. I dag har hon 1,4 miljoner följare, vilket gör att hon kan livnära sig på Instagram.

Annons

Innan hon nådde över miljonen följare kunde hon via sin agentur, Next Models, ta mellan 5 000 – 15 000 dollar per inlägg, alltså ungefär mellan 40 000 och 120 000 kronor, skriver Harpers Bazaar. Priset varierar beroende på olika faktorer, så som hur många bilder det handlar om och hur länge kampanjen ska vara.

LÄS OCKSÅ: 8 INSPIREANDE VEGANKONTON ATT FÖLJA PÅ INSTAGRAM

Men vissa företag skickar också kläder och prylar till henne gratis, med förhoppningen att hon ska lägga upp någon bild på produkten. Och det gör hon också ibland, om hon gillar den. Exempelvis när hon fick en väska från tillverkaren Milly. Då skrev hon tillbaka: Jag älskar den, men har ni den i svart?

Annons

Men överenskommelserna kan också handla om att hon (och andra bloggare/instagrammare) ska lägga upp ett visst antal bilder av varumärkets produkter under en tid, att de inte får visa andra varumärken i samma inlägg, eller att de till och med inte får ha med andra märken i sina flöden under en avtalad period.

LÄS OCKSÅ: 5 SAKER DU BEHÖVER VETA OM INSTAGRAMS FÖRÄNDRING

Uppskattningsvis betalar företagen ungefär 8 miljarder kronor per år för sponsrade Instagram-inlägg, och Danielle Bernstein, då med strax under en miljon följare, får en god del av kakan.

– Jag hatar att prata om pengar, men vi kan säga att det är mer än jag någonsin hade kunnat föreställa mig som 22-åring, säger hon till Harpers Baazar.

Annons

Den närmaste uppskattningen vi får är att hon tjänade runt 500 000 dollar under ett år, alltså ungefär 4 miljoner kronor. När någon kommer uppemot 6 miljoner följare kan de få 160 000 till 800 000 per bild.

Huvudsaken är att de ser ut som att de hör hemma på Instagram, det vill säga att de måste se lagom proffsiga ut. En av entreprenörerna inom Instagram-marknadsföring, Thomas Rankin, uttrycker det så här:

– Vi försöker inte hamna i ett magasin. Vi försöker skapa ett härligt ögonblick.

LÄS OCKSÅ: 5 SAKER DU BEHÖVER VETA OM INSTAGRAMS FÖRÄNDRING

Annons