Svenska kampanjen om mansplaining uppmärksammas internationellt
Unionens nya kampanj Mansplainingakuten har skapat livlig debatt sedan den drog igång under måndagen. Flera kritiker menar att det är sexistiskt att bara vända sig till kvinnor i frågan om härskartekniker på arbetsplatsen, medan de som är positiva till initiativet anser att det är på tiden att frågan lyfts.
Under kampanjen kan människor ringa till en jourlinje och få prata med experter och coacher om mansplaining. Bland de som svarar på samtalen finns personer som serietecknaren Nina Hemmingsson, komikern Clara Henry och retorikexperten Elaine Eksvärd.
Unionen menar att deras syfte är att utbilda människor, oavsett kön, i manliga härskartekniker på jobbet, detta för att man lättare ska känna igen och hantera beteendet på den egna arbetsplatsen. ”Allt för ett mer jämställt arbetsliv”, skriver de på hemsidan.
LÄS OCKSÅ: Kim Kardashian om varför hon inte är feminist
Men kritiken har som sagt varit massiv, vilket även har föranlett internationell uppmärksamhet. Kampanjen har nämligen redan blivit omskriven i bland annat The Guardian, The Sun och Daily Mail. Och på kampanjens Facebook-sida är tonläget klart upprört bland vissa.
”Stort misstag av Unionen att ta ställning i denna kontroversiella pseudo-fråga. Ägna era resurser åt att förbättra det stora medlemsflertalets förutsättningar och villkor på ett reellt och konkret sätt istället!”
”Hur vore det att diskutera jämställdhet ur ett jämställt perspektiv i stället för ur ett ojämställt/ensidigt? Har svårt att se hur en ensidig diskussion kan leda till jämställdhet. För övrigt är fenomenet ni adresserar inte ens ensidigt utan förekommer hos alla kön. Nej Union! Gör om -gör rätt!”
”Precis som om kvinnor alltid är goda och rättvisa! Vad ska det tjäna till att låtsas att härskartekniker bara utövas av män?!”
”Mansplaining, patriarkala strukturer och genus är vänsterpolitiska propagandametoder. Har Unionen tagit ställning för vänsterpolitik? Är jag med i ett fackförbund som inte är politiskt neutralt?”
LÄS OCKSÅ: Därför är vi feminister: 13 kända kvinnor berättar
Men som i varje debatt finns minst två sidor av myntet. Det finns även de som anser att det är en viktig markering av fackförbundet att de väljer att belysa kvinnofrågor i arbetslivet.
”SKITBRA UNIONEN! 💕💕 Så bra och viktigt att ni tar upp detta! Imponerad! 😍👏 (ville sprida lite positiv energi och kärlek, det verkar behövas här)”
”Efter att först ha varit lite tveksam till denna kampanj ser jag nu behovet av den och liknande opinions-/informationsinsatser. Vad som gav insikten? Jag läste helt enkelt kommentarerna från män och från kvinnor, för och emot. Inte så nöjsamt, men samtliga pekade entydigt på behovet av denna och många fler liknande kampanjer. Trodde vi (svenska samhället) hade kommit lite längre. Inte mycket längre, men lite. Borde förstått bättre.”
”Skitbra initiativ! Både som markering och som faktiskt redskap. Hurra!”
”Bra initiativ! Med tanke på kommentarsfältet verkar det vara en hel del män som känner sig träffade, så det visar ju på hur mycket ett sånt här arbete behövs. Som min farmor brukar säga: man känner sig bara kränkt om man känner sig träffad.”
På Unionens hemsida skriver de följande om kampanjen: ”Drygt 20 procent av de kvinnliga tjänstemännen har känt sig utsatta för diskriminering eller trakasserier på sin arbetsplats kopplat till kön under det senaste året. Det är ett problem som behöver uppmärksammas och skapas medvetenhet kring. Vår kampanj om mansplaining är en del av arbetet för att motverka diskriminering och trakasserier i arbetslivet.”