The blonde salad: ”Att ha en positiv inställning är livsviktigt”
Av: Paula Sáez de Montagut
Fotograf: Rafa Gallar
Så mycket fakturerade hennes företag, The Blonde Salad, förra året. Hon har 5,5 miljoner följare på Instagram (och får 8 000 nya, om dagen!). 300 väskor hänger i hennes garderob i Los Angeles. Hon gjorde 80 flygresor under 2015 för att kunna sköta alla sina jobbåtaganden. 27 tidningar satte henne på omslaget förra säsongen. Och i dag får ELLE 8 timmar med 29-åriga italienska Chiara Ferragni: företagare, trendsättare, stilikon, studieobjekt på Harvard och ny musa för Pantene, för att försöka ta reda på hur hon blev nummer ett i den internationella bloggosfären.
LÄS OCKSÅ: Kate Mulgrew och Lea Delaria: ”Vi lever i en värld där vi inte kan prata om lidande”
Berätta om din väg från juridikstuderande till inflytelserik modebloggare.
– Jag har alltid gillat att ta bilder av mig själv när jag har någon särskild look. Nu för tiden anses det normalt, men så var det inte för några år sedan. Jag delade mina olika stilar på Flickr och när jag upptäckte att det blev succé förstod jag att det fanns potential. Plötsligt började amerikanska modebloggare följa mig, då tyckte jag att det var dags att skapa min egen plattform.
Din expojkvän Riccardo Pozzoli är företagets vd?
– Ja. Richie och jag startade bloggen The Blonde Salad tillsammans. Han var klarsynt nog att se att vi behövde göra något annorlunda för att jag inte skulle bli en ”showgirl”. Vår strategi var tydlig från början: vi skulle inte acceptera samarbeten med eller pengar från företag som inte var värda besväret. Till slut skulle rätt företag ringa på dörren, företaget som skulle ge oss luft under vingarna. Och så kom Dior. Samma sak var det med Pantene; det var inte det första kampanjförslag vi fick, men inget av de tidigare hade legat på den nivå jag hoppats på. Det dröjde, men när det väl hände överträffade det alla mina förväntningar. Det är ett internationellt varumärke som jag har växt upp med och som jag tror på.
Vad är hemligheten bakom din framgång?
– Först och främst: jag ser det här som ett yrke. Och jag arbetar väldigt hårt, 24 timmar om dygnet. Dessutom har vi alltid investerat det vi tjänat på att bygga upp ett bra team. Ett exempel är Alessio Sanzogni, vår nuvarande direktör, som lämnade sitt jobb på Louis Vuitton för att arbeta med oss.
Just nu består ditt team, som du kallar The Crew, av 20 personer. Hur fördelar ni arbetet?
– Vi har tre avdelningar. PR, som jobbar med min image, men även teamets och min systers, hon har just börjat på företaget. Sedan är det förlagsavdelningen, fem personer som utvecklar bloggens innehåll. Slutligen har vi en avdelning som ägnar sig åt att designa Chiara Ferragni Collection, min linje med skor och accessoarer. De tre avdelningarna har mycket kontakt sinsemellan; alla vet hela tiden vad de övriga jobbar med.
Det ryktas att The Blonde Salad ska bli tidning?
– Ja, på nätet, inte i pappersform. Vi vill göra den till en mötesplats som innehåller allt från mode, skönhet och livsstil till senaste nytt. Allt med en touch av Chiara.
Hur skulle du beskriva din resa från vanlig bloggare till modemakthavare?
– Intressant! Nyckeln har varit att göra mer och mer speciella saker och lyssna på följarna. I början gick jag på modeveckorna själv och tog kostnaderna för det, eftersom jag inte blev inbjuden till visningarna. Så småningom lyckades jag få en ståplats och numera står mitt namn på de första raderna. Jag har varit ärlig och i dag har jag en stor trovärdighet.
Du lyfter knappt blicken från din smartphone – man får känslan av att du aldrig kopplar av…
– Min hjärna kopplar aldrig av. Jag bubblar av idéer! För att komma ihåg alla gör jag anteckningar i mobilen, titta! (Hon visar idéerna som hon har skrivit ner medan hon blev sminkad.) En anteckning om vad jag vill ta med mig på mina kommande resor. En annan om vad jag behöver till mitt nya hus i Los Angeles. Här har jag mina väskor ordnade efter färg. Här har jag mitt schema för dagen … Jag är väldigt organiserad. Jag har inga problem med att koppla ner; när jag behöver göra det går jag på konsert eller träffar vänner. Hittills har jag aldrig känt något behov av att lämna telefonen hemma. Men den dagen det behövs kommer jag att göra det utan problem. Det är ingen som tvingar mig att ständigt vara uppkopplad eller att lägga upp vissa foton under dagen. När jag känner för det så gör jag det och när jag inte känner för det … så gör jag det inte.
Är det någon skillnad mellan dig och den Chiara du visar upp utåt?
– Vi är exakt samma person. Jag tror inte på att hitta på en personlighet för att andra ska gilla en. Mina följare gillar mig eftersom jag är på riktigt.
Finns det många sidor av dig som du inte visar upp på internet?
– Visst finns det dagar då jag inte är på topp. Men jag har ett knep som alltid fungerar för att motverka det: Jag försöker analysera om det som gör mig ledsen verkligen är viktigt. Oftast är det inte det, då försöker jag att inte ägna mer tid än nödvändigt åt det. Att ha en positiv inställning är livsviktigt. Så länge du inte har riktiga problem, varför inte försöka göra varje dag till ditt livs bästa? När du tränar hjärnan att alltid ha en optimistisk attityd blir de negativa tankarna färre. En annan viktig sak är att inse att det inte finns några hinder. Om du stöter på något som du tror att du inte kan göra, sluta aldrig försöka. Bevisa för dig själv att ingenting är omöjligt. Du måste bara jobba outtröttligt.
Har du en coach som peppar dig?
– För tillfället coachar jag mig själv. Nästa månad vill jag börja med meditation, det kommer att hjälpa mig att koncentrera mig. Om du vid särskilda tillfällen behöver andas djupt är det ett tecken på att du behöver vidta ordentliga åtgärder.
Du är en av världens mest inflytelserika bloggare, vad vill du förmedla till dina miljontals följare?
– Mitt mål är att föregå med gott exempel genom mitt arbete. Och att hela världen ska veta att jag är självlärd. Vår generation disponerar över mycket information. Allt händer väldigt fort, ibland så fort att du förlorar kontakten med verkligheten. Det är därför du inte kan dikta ihop något som inte passar ihop med dig själv. Du måste vara cool på sociala medier och förstås även i verkliga livet.
Tycker du att det är anmärkningsvärt att de flesta makthavare på nätet är kvinnor?
– Vi har så mycket makt! Vi är överallt, det enda vi behöver göra är att visa vem som bestämmer. Om vi inte är nummer ett inom alla områden är det för att vi behöver tro ännu mer på att vi kan bli det. Du måste vara egoistisk och se till att allt du gör är för din egen skull, inte för att få andras godkännande.
Betyder det att du inte bryr dig om negativa kommentarer?
– Jag bryr mig bara om konstruktiva kommentarer, de hjälper mig att förbättras. Har man bra självkänsla brukar alla gilla en eftersom man utstrålar positiv energi.
Hur vill du bli ihågkommen?
– Som ansiktet för sociala medier-generationen. För att ha utfört ett revolutionerande arbete och för att ha lyckats inspirera många till att överträffa mig och bli ännu bättre.