Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Projektet synar hur skevt kvinnor avbildas i konsten: "Vi vill ge mikrofonen till starka kvinnoröster"

19 maj, 2017
AvThowe Wagner Larsson
Att kvinnor objektifieras i större utsträckning än män är vida känt och särskilt tydligt är det i konstens värld. I Tictails och Absolut Arts kampanj Women x Women skapar elva kvinnliga konstnärer varsitt verk som symboliserar hur det är att vara kvinna idag. Dessa finns till försäljning och går även att se på New Yorks gator under en bestämd tidsperiod.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Redan 1989 uppmärksammade de kvinnliga aktivisterna Guerilla Girls att mindre än 5 procent av konstverken inom Modern Arts sektion The Met var skapade av kvinnliga konstnärer medan 85 procent av alla nakenporträtt i samma avdelning var med kvinnor som motiv. Uttalandet blev uppmärksammat men den förändring man hade hoppats på blev inte av. När Guerilla Girls gjorde om testet 2012 såg de att siffrorna knappt hade förändrats.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Ett av konstverken i kampanjen Women x Women av Shawna X

De svenska företagen Tictail och Absolut Art vill tillsammans engagera New York Citys community för att påbörja en dialog kring den skeva uppdelningen och den globala utmaningen som finns inom konsten. I och med detta lanserar man en upptäcktsbaserad konstupplevelse kallad Women x Women där syftet är att skapa diskussion kring sättet kvinnor avbildas i konsten och hur kvinnor granskas överlag.

Annons

– 58 procent av de varumärken som säljer bäst på Tictail ägs av kvinnor och det är otroligt hjärtskärande att den mångfald vi har på vår plattform ofta inte delas med konstvärlden i helhet, säger Carl Waldekranz, VD och medgrundare av Tictail.

Women x Women lanseras i samband med New York Design Week. Dessa elva, unika tolkningar kommer att finnas uppsatta på fönster och väggar utomhus i New Yorks mest kreativa område på Lower East Side. Besökare som besöker utställning ges möjligheten att lära sig mer om både konstverket och artisten bakom det med hjälp av en digital, interaktiv karta.

En av de elva platser där ett av konstverken är målade, konstnär: Miranda July

– Att förena människor med konstnärer från hela världen är ett av våra kärnvärden på Absolut Art och en av de mest spänningsfulla aspekterna är möjligheten att ge mikrofonen till de starka kvinnorösterna som skapar kreativa nav i Stockholm, Berlin, Havana och Los Angeles, säger Nahema Mehta, VD och medgrundare av Absolut Art.

Annons

Konstnären Jeanette Getrost som har målat en grupp män i förgrunden vars ögon är fästa på kvinnorna i bakgrunden förklarar sitt verk:

– Konceptet av att en grupp män stirrar på kvinnor är en social redogörelse för hur män ser kvinnor generellt. Jag har ofta konversationer med kvinnor som pratar om hur man nästan väntar sig att få oönskad uppmärksamhet från män bara för att man lämnar huset.

De konstnärer som medverkar är Andrea Wan, Carla Fuentes, Carly Kuhn, Elise Peterson Jeanette Getrost, Jenny Kallman, Kristin Texeira, Malin Gabriella Nordin, Maria Herreros, Miranda Jul och Shawna X.

Alla konstverk går att se i New York mellan 18 maj–1 juni och går även att köpa som poster på Tictail.com. 10 procent av vinsten doneras till den internationella välgörenhetsorganisationen Women for Women.

Annons