Trend: Här är det nya fenomenet – utan filter
26 234. Så många kommentarer har inlägget som Stefani Joanne Angelina Germanotta – för de flesta mer känd som Lady Gaga – postade på sin Instagram den 6 juni, i skrivande stund. Nu får världsstjärnan alltid tusentals hurrarop när hon lägger upp något i sitt flöde, men just den här bilden – som dessutom lajkats av närmare 1,6 miljoner fans – slog rekord i popularitet.
Vad var det då för speciellt med fotot? Hade Gaga en ny (galen) hårfärg eller frisyr? En överdrivet exceptionell sminkning? En än mer spektakulär outfit än vanligt? Svaret är nej, nej och åter nej. Det speciella med inlägget var nämligen dess blottande karaktär: ett porträtt på en minimalt sminkad Gaga i naturlig hårfärg och slapp t-shirt – inte helt olik den avskalade look sångerskan Christina Aguilera visade upp när hon osminkad prydde Paper Magazines omslag ett par månader tidigare.
Äkthet och autenticitet som två slagord
Nu var Gagas bild inte resultatet av en plötslig ingivelse om en total makeover, utan en teaser inför kommande A star is born, filmen där Lady Gaga spelar huvudrollen Ally. Likväl sätter populariteten kring bildens sanningsenliga look fingret på hur äkthet och autenticitet blivit slagord i tiden.
– Jag tror att fler influencers inser att det är bandet de har med följare i sociala medier som är nyckeln till det inflytande de har. Följarna känner helt enkelt att de kommer mer under ytan på influencern när de får en mer autentisk och osminkad sanning. Vilket både stärker relationen och influencerns roll, säger Jonas Colliander, forskare inom marknadsföring och sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm.
Autenticitet var även ett återkommande tema när det talades om trender inom sociala medier på senaste upplagan av SXSW, South by Southwest, i Texas i våras. På världens främsta mässa för musik, film och interaktiv media, som årligen lockar hundratusentals besökare, samlades bland annat en expertpanel bestående av Tutti Taygerly, Josh Dickens (produktdesigner på Facebook respektive Instagram) och Teen Vogues modechef Rajni Lucienne Jacques.
Angående framtiden för flitiga sociala medie-profiler pekade den sistnämnda på hur den ständigt ökande andelen sponsrade inlägg bidrar till att influencers – och för all del gemene man – som vill nå ut med sitt budskap behöver skapa ett mer ”autentiskt” innehåll för att överleva i framtiden.
”Vara sann mot sig själv” i sociala medier
Rajni Lucienne Jacques relaterade bland annat till sig själv och hur hon, i sina sociala medier, försöker visa upp sig själv i alla sinnesstämningar – eftersom det är först då innehållet når ut effektivt. Att vara autentisk, menar hon, handlar helt enkelt om att ”vara sann mot sig själv”. Collianders och Jacques siande om autenticitet och längtan efter en osminkad sanning syns tydligt på sociala medier där hashtaggar som #filterfree och #reallife i dag genererar hundratusentals träffar.
Ett fenomen som även tangerar det uppsving för kroppspositivism vi sett på senare år och som också letat sig in i modebranschen. Nu är varken toppmodeller som Elsa Hosk eller superstylisten Jeanette Friis Madsen goda exempel på kroppsaktivism, men att de och en rad framgångsrika influencers allt oftare postar bilder på sina mer naturella jag visar på en strävan efter en mer sanningsenlig verklighet. Och framför allt att vi har viktigare saker för oss än att styla oss eller, för all del, göra en perfekt frukost i evighet.
I ett tidevarv av alternativa fakta och alarmerande miljöalarm visar vi hellre att vi gör något på riktigt – som att engagera oss politiskt eller i en hjärtefråga. Eller åtminstone att vi tar ansvar för de tillrättalagda bilderna vi postar. Filter, retuschering och överstylade bilder känns med andra ord inte bara aningen passé, utan också blasé.
– Jag har tänkt mycket på hur jag mår i samband med att jag använder Instagram och det har sällan varit en kul känsla. Allt oftare känner jag prestationsångest över de bilder och de texter jag ska lägga ut. Är de tillräckligt bra? Kommer folk gilla dem? Och inte bara det – hela den här jämförelsehetsen som IG genererar är inte bra för själen, säger ELLEs bloggare Nina Campioni.
ELLEs Nina Campioni om det verklighetstrogna Instagram–kontot
Efter att hon sett influencers som Vanja Wikström och Rianne Meijer visa upp två sidor av samma bild på sina konton, hakade hon på. Med sina mer sanningsenliga inlägg vill Nina Campioni visa att en bild inte säger allt och att det alltid finns fler sidor av en människa.
– Det är viktigt att påminna sig själv om att Instagram ganska sällan är den sanna versionen. Jag vill att mina följare ska må bra och att de ska bli inspirerade, glada och stärkta av att hänga med mig på sociala medier. Det blir helt enkelt en bättre relation. Dels blir det roligare för mig och jag känner även att följarna öppnar sig mer gentemot mig. Jag säger inte att allt måste vara ofiltrerat med knasiga miner och diskbänksrealism, men jag tror att allt fler suktar efter och behöver en mer rimlig bild av verkligheten. Sen, om man ska vara ärlig, hur roligt är det med ännu en bild på en perfekt kropp, på en perfekt sandstrand, i en perfekt solnedgång med ett perfekt filter?
Till syvende och sist verkar autenticitetsbegreppets popularitet och längtan efter det sanna ha en djupare innebörd än jakten på likes. Det menar i allafall Esther Perel, uppmärksammad psykoterapeut, författare och aktuell med terapipodden Where should we begin? I en intervju i DN nyligen tar hon upp sin syn på nutidsmänniskans ständiga prat om just autenticitet.
– Varför är alla så upptagna av autenticitet? För att det finns för lite av det! Varför längtar alla efter att ses öga mot öga? För att de aldrig får göra det! Varför lyssnar så många på podcasten? För att de inte lyssnar på varandra, för att de inte ringer varandra, för att våra röster är på väg att försvinna. Och just nu finns det, bland unga människor, en sorts avhållsamhetstrend. Inte av religiösa skäl, utan för att de behöver en paus, säger Esther Perel i DN.
Att Lady Gaga efter sin ”au naturel-makeover” visat upp en radda alternativa och allt annat än autentiska looks och att influencern Isabella Löwengrip skapat en New York baserad-influencerklon väcker dock tankar om en helt annan riktning än ovannämnda. Men historien om det artificiella jagets framtid är en annan artikel.
Av: Sofia Edgren.