Det betyder "cheugy" – generation z:s reaktion på millennials
Om du scrollat igenom Instagram och TikTok någon gång det senaste året eller så, har du troligen stött på den virtuella striden mellan millennials och gen Z (så klart alltid med glimten i ögat).
Gen z visar vad som skiljer millennials och gen z åt, bland annat genom att lyfta olika klädesplagg, stilar, frisyrer och sminkningar. Gen z kallar vissa tidigare trender (som millenials ÄLSKAR) för cheugy. Denna virala nonsens är bara internetskämt, alltid med glimten i ögat, där gen z ifrågasätter millennials, som slår tillbaka.
Men ja, det är lätt att bli lite förvirrad av detta, så låt oss reda ut vad det egentligen är som pågår!
Vad är cheugy?
Cheugy är ett amerikanskt uttryck som myntades 2013. Termen har populariserats av generation z, som ett nedsättande ord för att beskriva livsstilstrender förknippade med tidigt 2010-tal och millennials. Med ordet vill de beskriva något daterat eller någon som försöker för mycket.
Hur uttalas cheugy?
Ordet uttalas "choo-gee" och har ersatt den gamla godingen "basic". Ordet refererar till att någon håller kvar vid något som var coolt för flera år sedan, men som nu anses daterat eller ”cheugy”.
Vilka är Generation Z?
Generation Z, eller gen z, är en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet mellan år 1997 till 2012.
Vilka är generation Millennials?
Även kallad generation Y. Millennials är födda mellan 1981 till 1996.
Det här anser gen z är cheugy
Alla får gilla vad de vill och klä sig hur man själv önskar. Vi älskar olika stilar och uttryck! Det vi listar här är vad gen z anser är chengy och vad som just nu trendar deras cheugy -moments på Tiktok.
Stuprörsjeans
Ja, stuprörsjeansen har dominerat och kanske fortfarande tar upp stora ytor av garderoben. För gen z går de bort och allra helst bär generationen jeans med helt andra snitt.
Välplanerat och kurerat Instagramflöde
Ja visst kan vi känna igen oss, under en period skulle alla Instagramposter vara färgkoordinerade och hela flödet hålla en röd tråd. Enligt gen z är det cheugy. Generationen tycker att man kan behålla viss estetisk i inläggen men utan att överdriva det.
Sidbena
Alla som tillhör generation millennials har rockat sidbenan någon gång i livet. Men nu tituleras den som cheugy över hela TikTok... Och för gen z är det mittbena som gäller!
Roséguld
Smycken i roséguld som verkligen hade en storhetsperiod under 00-talet klassas numera som cheugy av gen z.
Vinkvällar
Den äldre generationen av gen z har fått nog av vinkvällar och tycker att det är cheugy.
Kakig foundation
Visst kan vi hålla med om att foundation överkonsumerades i lager på lager-form under en viss tidsperiod, men inte tar vi bort den helt från vår sminkrutin?
Tjugoåriga youtubern Emma Chamberlain slog slag för ”no makeup makeup” och gen z tycker att all sminkbas som inte ser naturligt glowig ut är cheugy.
Birkenstock
Enligt gen z har Birkenstocktofflorna haft sin tid. De anser att millennials som fortfarande traskar runt i dessa måste tänka om.
Jeansjacka i oversize
2010 var den stora jeansjackan överallt och den är ju så snygg! Men gen z anser att om man fortfarande minns den, ja då är det hög tid att nu glömma den.
Matta läppstiftet
Som vi använt matta läppstift och älskat det? Men för gen z är det maxad glans som gäller. Och de ställer sig frågande till den matta läpptrenden.
Lösögonfransar
De dramatiska ögonfransarna med klibbig limrad har vi alla (och fortfarande) kladdat med. Gen z önskar gärna en mer naturlig look och väljer bort lösögonfransarna.
Leggings
Ja, för många av oss millennials har det (och är?) ett bekvämt val. Oavsett om träning står på schemat, en myskväll eller promenad. Tydligen är det cheugy och den traditionella träningsbyxan, gärna med revär är det enda rätta…
Kaffeberoendet
För millennialgenerationen är kaffedrickandet ett vanligt inslag. Gen z tycker att uttryck som ”but first, coffee” är riktigt cheugy, oavsett om man säger det eller har det som ett citat hemma på väggen.
Skratt-emojin
Den glada gubben med tårar av skratt har väl sedan emojins intåg varit den mest självklara emojin för att beskriva något roligt. Nu svämmar TikTok över av gen z:s som skrattar åt millennials överkonsumtion av den och menar att dödskalle-emojin och den storgråtande emojin är vad som används för att beskriva något som är dödskul?
Ögonbrynen
Trenden att måla mörka ögonbryn har varit väldigt populär under en längre tid. Denna trend tillhör nu det förflutna, i alla fall om gen z får bestämma. De benämner den som cheugy och föredrar att sminka sina bryn i en mer naturlig färg, gärna ljusare än de naturliga brynen.
Solhatt med ord
Stora stråhattar med olika graverade eller broderade citat är tydligen cheugy, enligt generation z!
ROSéVIN
Ch-ch-ch-cheugy är tydligen så väl rosévin som Instagram-caption med ”Rosé all day”. För gen z går det bort!
Girl boss
Att kalla sig själv för girl boss är bara SÅ cheugy, enligt den yngre generationen!
Foto: TT