Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Vi måste prata om varför snabbkassorna är så otroligt dåliga

25 nov, 2017
AvJoel Linde
Vi har upplevt den största digitala revolutionen någonsin under de senaste årtiondena. Ändå får vi dras med snabbkassor som är allt annat än snabba.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

De vill inget hellre än att vi scannar in våra egna varor i snabbkassorna, men vi har genomskådat deras värdelöshet. I vissa butiker ser man personalen stryka runt köerna till de bemannade kassorna likt inkastare på Kos, som ropar ”Flank steak and bearnaise sauce, ten euro!” för att få kunderna att använda deras snabbkassor.

Läs också: ELLE listar det bästa från vår nya humordrottning!

Men det kommer vi inte göra förrän de här sju fruktansvärt frustrerande problemen är åtgärdade.

1. ”Tillkalla personal”

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

via GIPHY

Sverige spelar fotbolls-VM oftare än alla snabbkassor fungerar samtidigt. Efter snart tio år har vi lärt oss att utgångsläget på skärmen är den hånfulla skylten ”Tillkalla personal”. Och även om jag ”tillkallar personal” – hur man nu gör det – så får jag stå där och brottas med roboten i fyra minuter tills någon stressad stackare kommer för att godkänna min kexchoklad.

Annons

2. Omöjligt att ändra

via GIPHY

Om du råkar scanna in en vara två gånger, eller ångrar dig och vill ta bort en vara har du nått en återvändsgränd – för det får du nämligen inte. Du får vänligt tillkalla personal – eller ansluta dig till den kilometerlånga kön det var meningen att du skulle få slippa.

3. Problemet med frukt och grönt

via GIPHY

Att vissa grönsaker ska vägas och andra ska betalas med styckpris är det mest frustrerande med hela systemet. När vi stått där med våra gurkor och letat och googlat för att försäkra oss om att gurka faktiskt stavas ”gurka” i fem minuter, för att till slut få reda på att gurkor inte ska vägas känner vi ungefär som tjejen här ovan.

4. Ett annat problem med frukt och grönt

via GIPHY

*När du inser att det inte finns en våg vid snabbkassorna och du måste springa tillbaka genom halva butiken igen*

5. Glöm alkoholen

via GIPHY

Scannar du in en energidryck eller folköl utan att tänka dig för aktiverar du direkt det fruktade ”Tillkalla personal”-larmet – och blir stående bra mycket längre än din stressnivå pallar.

Annons

6. Instängd pga inget kvitto

via GIPHY

Ditt kvitto är din biljett ut, så den gången kvittorullen är slut eller du råkar lägga det någonstans i jackan, byxfickan, väskan, kassen – eller var det nu var – och du tvingas stå och rota igenom allt för att komma ut känner du kanske inte att du är ditt allra muntraste jag.

7. Allt annat oförklarligt

via GIPHY

Ibland förstår jag inte ens varför jag inte får handla min mat – allt jag ser är error. Error error error och ”Tillkalla personal”. Och då känner jag lite så här: Vad är det som är så svårt med att göra ett kassasystem som inte är sämst?

Det borde vara så enkelt!

Annons