5 anledningar till att vi älskar Oumph!
Fuskköttet av soja har funnits på marknaden i drygt ett år, men det är först nu som oumph (eller Oumph! som de själva skriver) blivit känd för den stora massan.
Produkten har börjat inta frysdiskarna runt om i landet och nyligen lanserade snabbmatskedjan Max sin veganska burgare – med pulled oumph som huvudingrediens – och succén var ett faktum.
Har du inte testat oumph än – gör det. Förutom den grymma smaken är det också bra för dig och för miljön.
1. Det är sjukt gott
Till skillnad från andra vegetariska och veganska proteinprodukter har oumph en unik fiberaktig struktur och en ”tuggig” konsistens som går hem hos de allra flesta oavsett om du är vegan, vegetarian eller köttätare.
2. Det är bra för dig
En dietist har kallat oumph för ”bland det näringstätaste jag sett” och produkten är fullproppad med protein, järn, fibrer och folsyra – men är samtidigt kalorisnål och näst intill fettfri. Eller vad sägs om 0,5 gram fett, 0 gram kolhydrater och 17 gram protein per 100 gram. (beräknat på The Pure Chunk). Sojan som används är inte genmodifierad och produkten innehåller endast vatten, sojaproteinkoncentrat och kryddor.
3. Det funkar till allt
Oumph kan stekas, grillas, friteras och kryddas precis som du vill.
– Det går inte att misslyckas, lovar kocken Anders ”Ankan” Linden.
4. Du sätter själv smaken
Hittills finns oumph att köpa i åtta varianter, tre naturella och fem med ekologiska kryddningar, så som grill, timjan och vitlök, pulled, kebab och jerk.
5. Det är bra för miljön
Ett helt kilo oumph motsvarar 30 gram nötkött när det kommer till klimatpåverkan. Indikationen är att oumph är mellan dubbelt och fyra gånger så bra som kyckling, beroende på hur kycklingen är uppfödd och var den kommer ifrån.
Här hittar du oumph:
O’Learys var den första restaurangkedjan i Sverige som satte oumph på menyn och sedan januari serverar Max den veganska burgaren BBQ Sandwich med pulled oumph.
Vill du tillaga maten själv hittar du produkten i frysdisken på City Gross och i många Ica- och Coop-butiker.
Källa och foto: Oumph!