Ben & Jerry’s nya smak – Sunny Honey Home
Lagom till sommaren lanserar Ben & Jerry's en helt nya citronglass med lena virvlar av honungskaramell och krispiga citronkakor – det här är Sunny Honey Home och är utvecklad tillsammans med människor med flyktingbakgrund och lyfter lokala smaker från Marocko, Afghanistan och Syrien.
Forskning från International Rescue Committee visar att när människor med flyktingbakgrund får tillgång till arbete eller egenföretagande som bygger på deras kompetens, hjälper det dem att bygga upp sina liv igen, bli mer självförsörjande och bättre integrerade i samhället. Ett meningsfullt arbete ger personer med flyktingbakgrund tillgång till såväl sociala som professionella nätverk och viktiga möjligheter att öva på språkkunskaper. Att generera en inkomst för att försörja sig själva och sin familj är också förknippat med positiv psykisk hälsa*.
– Jag har så fantastiska smakminnen med citron från mitt hem i Paktia, Afghanistan, därför visste jag precis hur smaken Sunny Honey Home skulle få mig att känna. Första gången jag testade den färdiga glassen var en känslosam stund för mig. Folk säger att när du lagar mat med kärlek så blir det bättre än receptet, och jag tror att det var det som hände naturligt med Sunny Honey Home, säger Laila som varit med och utvecklat smaken.
Glass som gör gott
För att bidra till ett positivare samhälle har Ben & Jerry ́s valt att skänka 1,5 % av intäkterna från den nordiska försäljningen av Sunny Honey Home till den ideella organisationen Nema Problema. Nema Problemas främsta ambition är att göra Sverige bäst på integration, detta genom att utveckla och arbeta med mentorprogram där personer som är nya i Sverige matchas ihop med en etablerad mentor som har liknande yrkes- och utbildningsbakgrund. Mentorprogrammet syftar till att stötta den som är ny i Sverige att ta steg mot den svenska arbetsmarknaden.
Forskning* visar att just mentorskap är ett effektivt sätt för att hjälpa utrikesfödda att komma in på arbetsmarknaden, och dessa insikter stöds även av resultaten från Nema Problemas mentorprogram. Cirka 35 % av deltagarna får jobb under programtiden och majoriteten anger att deras mentor har varit stort stöd för att komma in på eller ta ytterligare steg mot arbetsmarknaden.
– Samarbetet med Ben & Jerry’s känns otroligt inspirerande för oss på Nema Problema då den här glassen påminner oss om glädjen i möten mellan olika kulturer. Dessutom är vi tacksamma för bidraget till vårt fortsatta engagemang att visa hur berikande och positivt integration kan vara, säger Petra Lindberg, verksamhetschef på Nema Problema.
Läs mer om Nema Problemas initiativ och om Ben & Jerry's senaste glassmak.
*Källa: Månsson, J. & Delander, L. Mentoring as a way of integrating refugees into the labour market – Evidence from a Swedish pilot scheme. Economic Analysis and Policy, Vol. 56, 2017: 51–59