Populärt: Mat Drinkar Vegetariskt Alla recept Höstmat Vintips till middagen

Blommor och sriracha – här är den nya trendmaten!

05 dec, 2018
AvAnna-Lena Pettersson
Blommor i maten, veganskt och inspiration från Mellanöstern. Där har du nästa års trendmat och man får tro på Uber Eats trendspaning Foodcast.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Nästa år vill vi äta blommor, hampa, seitan, manaeesh och heme.

Hursa?

Jo, nästa års mattrender i Europa sneglar på mat från Asien, Mellanöstern, vegetariskt protein och köttersättningar. Det visar Uber Eats Foodcast för 2019, en undersökning som baseras på sökningar i deras app. Inte mindre än 191 miljoner sökningar har analyserats, varav 708 138 i Sverige, mellan maj och november i år.

På restauranger runt om i Europa kommer vi alltså nästa år att få se blommor i maten – om trendanalysen håller i sig. Om man går in och tittar på sökningar som gjorts i Sverige ser man direkt att vi inte är lika intresserade av flora i middagen. Däremot finns en tydlig dragning åt vegetariskt, asiatiskt och mat från Mellanöstern. Vi söker framför allt på tofu, vitlök och miso men också på bibimbap, tahini, sriracha och kimchi.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Den veganska trenden håller i sig, men vi har bytt ingredienser vi är intresserade av, förmodligen för att de veganska alternativen ständigt ökar i antal.

Annons

– I år ser vi tydligare än någonsin en ökning av samhällsmedvetna matval och att vegansk mat blir allt mer mainstream – från att endast representera några få procent av befolkningen till att bli ett livsstilsval för miljontals människor i flera länder, säger Henrik Berglin, Operations Manager på Uber Eats i Sverige i ett pressmeddelande.

Något som däremot minskar i populäritet är clean eating, som varit en stark trend, med favoriter som till exempel matcha och aloe vera. De sökningarna minskade i populäritet i år jämfört med 2017.

De vanligaste sökningarna i Sverige 2018:

  1. Tofu
  2. Vitlök
  3. Miso
  4. Veganskt
  5. Bulgur
  6. Hummus
  7. Bibimbap
  8. Tahini
  9. Tryffel
  10. Sriracha
  11. Acai
  12. Kimchi
  13. Quinoa
  14. Ingefära
  15. Pho
  16. Kokos
  17. Honung
  18. Sjögräs
  19. Agave
  20. Kombucha

Det här sökte vi mindre på 2018 än 2017:

  1. Glassrullar (Rolled Ice Cream)
  2. Cold brew (det varma kaffets återkomst)
  3. Matcha
  4. Jackfruit
  5. Aloe vera

Läs mer:

Förvandla snabbnudlarna till trendig ramen

13 veganska doftljus att klicka hem på direkten

Annons