Blommor och sriracha – här är den nya trendmaten!
Nästa år vill vi äta blommor, hampa, seitan, manaeesh och heme.
Hursa?
Jo, nästa års mattrender i Europa sneglar på mat från Asien, Mellanöstern, vegetariskt protein och köttersättningar. Det visar Uber Eats Foodcast för 2019, en undersökning som baseras på sökningar i deras app. Inte mindre än 191 miljoner sökningar har analyserats, varav 708 138 i Sverige, mellan maj och november i år.
På restauranger runt om i Europa kommer vi alltså nästa år att få se blommor i maten – om trendanalysen håller i sig. Om man går in och tittar på sökningar som gjorts i Sverige ser man direkt att vi inte är lika intresserade av flora i middagen. Däremot finns en tydlig dragning åt vegetariskt, asiatiskt och mat från Mellanöstern. Vi söker framför allt på tofu, vitlök och miso men också på bibimbap, tahini, sriracha och kimchi.
Den veganska trenden håller i sig, men vi har bytt ingredienser vi är intresserade av, förmodligen för att de veganska alternativen ständigt ökar i antal.
– I år ser vi tydligare än någonsin en ökning av samhällsmedvetna matval och att vegansk mat blir allt mer mainstream – från att endast representera några få procent av befolkningen till att bli ett livsstilsval för miljontals människor i flera länder, säger Henrik Berglin, Operations Manager på Uber Eats i Sverige i ett pressmeddelande.
Något som däremot minskar i populäritet är clean eating, som varit en stark trend, med favoriter som till exempel matcha och aloe vera. De sökningarna minskade i populäritet i år jämfört med 2017.
De vanligaste sökningarna i Sverige 2018:
- Tofu
- Vitlök
- Miso
- Veganskt
- Bulgur
- Hummus
- Bibimbap
- Tahini
- Tryffel
- Sriracha
- Acai
- Kimchi
- Quinoa
- Ingefära
- Pho
- Kokos
- Honung
- Sjögräs
- Agave
- Kombucha
Det här sökte vi mindre på 2018 än 2017:
- Glassrullar (Rolled Ice Cream)
- Cold brew (det varma kaffets återkomst)
- Matcha
- Jackfruit
- Aloe vera