Coca-Cola Zero ändrar utseende, namn – och smak!
Den uppmärksamme har kanske redan lagt märke till att de gamla Coca-Cola Zero-burkarna har börjat försvinna från butikshyllorna. Det beror på att läskjätten har bestämt sig för att förnya och förtydliga sitt Zero-koncept, tio år efter lanseringen.
Läs även: Därför är vanlig läsk bättre än lightläsk
Den sockerfria läskedrycken Coca-Cola Zero får sin söta smak av sötningsmedel som aspartam och acesulfam K, men det är något som verkar ha gått många svenskar helt förbi. Därför har man nu bestämt sig för att byta namn på produkten till Coca-Cola Zero Sugar.
”Vi såg i undersökningar att endast fem av tio svenskar visste att Coca-Cola Zero inte innehöll något socker. Det nya namnet – Coca-Cola Zero Sugar – kommer att göra detta ännu tydligare”, skriver Olivia Enquist, marknadschef för Coca-Cola, i ett pressmeddelande.
Läs även: Varning! Blanda inte alkohol med lightläsk
Samtidigt kommer receptet till den populära drycken att förändras, och målet är att få drycken att smaka ännu mer som en vanlig Coca-Cola. Enligt företaget är det en del i arbetet för att minska antalet kalorier som sätts på marknaden med 20 procent till år 2020.