Den klassiska likören Cointreau i ny flaska
Det hade helt enkelt blivit katastrof om Carole Quinton tappat lukt och smak under corona-pandemin, men det var inget som hon tänkte på då.
– Nej, jag var ju tvungen att komma hit till jobbet varje dag ändå, det enda jag kunde göra var att hålla avstånd, förstås. Lyckligtvis gick allt bra!
Hon är Master Distiller på Cointreau, världens ledande distributör av apelsinlikör i kategorin triple sec. Hennes jobb är att ansvara för kvaliteten på produkten i allt från relationer med distributörer till att lukta och smaka på destillatet och hon kallas helt enkelt för Cointreaus ”näsa”. En viktig roll med tanke på att 19 miljoner buteljer lämnar fabriken om året! Ingredienserna i Cointreau är få – torkade apelsinskal, socker, vatten och alkohol – men balansen mellan de fyra samt kvaliteten på apelsinerna är helt avgörande.
Nu lanseras likören i en ny uppdaterad flaska, trogen originalet som kom år 1849 och som var inspirerad av parfymflaskor – i bärnstensfärgat glas med fyrkantig form. Men den här gången har apelsinen fått hamna på etiketten tillsammans med en teckning av det ursprungliga destilleriet. Halsen har också förlängts något för att underlätta hanteringen för alla hemmabartenders och mixologister, Cointreau är ju en bas i många klassiska cocktails som exempelvis Margarita, Cosmopolitan och Side car.
– Men Cointreau passar inte bara i drinkar, utan är även en utsökt ingrediens i mat – jag har den ofta till desserter eller bakverk, men det är också gott i såser till fisk och skaldjur eller marinad till kyckling och kött, tipsar Carole.
Något som vi får prova på när vi samlas på La Richardière för att få se den nya flaskan och bjuds på en fyrarätters meny där alla har Cointreau som ingrediens. Vi är ditbjudna av Alfred Cointreau, som tillhör den sjätte generationen i familjen som uppfann likören i Angers, Frankrike. La Richardière var hans farfars residence och Alfred har låtit restaurera det till ett unikt eventhus – öppet för allmänheten och populärt att boka för exempelvis bröllop.
När Alfred sträcker sig efter den nya flaskan som står på bordet i salongen för att servera oss den genomskinliga likören skymtar en tatuering på hans underarm av, ja… vadå?
– Den här? Det är vår klassiker Pierrot – Cointreaus clown som var med i många reklamkampanjer förr, säger han och drar upp skjortärmen och visar.
En symbol för Cointreau, som följer honom hela livet.
Foto: Jenny Norberg, Spotlightcom