ICA samarbetar med smyckesdesigner för att stödja Childhood.
ICA-butikerna lanserar designad shoppingkasse. De senaste elva året har man stött World Childhood Foundation som arbetar för att hjälpa barn och ungdomar i utsatthet i Sverige och i världen. I år har man tagit fram en shoppingkasse tillsammans med Childhoods ambassadör – tillika smyckesdesignern – Sophie Gyllenhammar.
Kassen är dessutom miljövänlig och är även tänkt att kunna användas till andra saker efter att man burit hem maten i den.
– Jag vill ha mer färg i vår vardag, det ger energi och glädje, speciellt under den mörka och gråa vinterperioden. Inspirationen till mönstret kommer ifrån Childhood-armbandet med tio färger som symboliserar FNs Barnkonventioner där varje färg står för ett budskap om att skydda världens barn, säger Sophie Gyllenhammar.
Sophie Gyllenhammar som står bakom märket Sophie by Sophie har också designat en neccesär i samma stil tillsammans med ICAs Cura-apotek, också den till förmån för Childhood.
Kassen finns i butik från vecka 49 och kostar 20 kronor, varav 10 kronor oavkortat går till Childhood. Necessären finns på Cura apoteket vecka 49 mot köp av tre produkter av Cura apotekets egna varor och 1 krona per vara går till Childhood.
I ICA-butikerna finns utöver kassen även utvalda julartiklar till förmån för Childhood, till exempel apelsiner, tomater och skuren grönkål.