Odlat kött och gräsprotein – här är framtidens mat!
Livsmedelsjätten ICA har med hjälp av matexperter, forskare och konsumentundersökningar kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera det kommande decenniet.
– Vi är övertygade att konsumenter även i framtiden kommer att lägga stor vikt på hållbarhet och klimatpåverkan. Det kommer att påverka utbudet, men också hur vi väljer att beskriva och benämna vissa råvaror och processer inom matproduktion, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen.
För att beskriva framtida beteenden och attityder har rapportens matexperter samlat ett urval av de ord inom mat och matproduktion som förväntas bli vanligare under de kommande åren.
Här kan du läsa hela rapporten: Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030
7 framtida ord att hålla koll på
1. In Vitro-kött
Mer känt som ”labbkött” då det framställs i laboratoriemiljö genom att odla små muskelceller och tillföra ett protein som stimulerar vävnadstillväxt. Resultatet blir ”In Vitro-kött” vilket är identiskt med naturligt kött, men utan ursprung i levande djur.
2. ”Made by Me”
Ny märkning i framtiden på butiksvaror tillverkade av kunder eller personer i närheten av butiken. Visar på det värde handgjorda produkter, med en människa som tydlig avsändare, får i framtiden.
3. Gräsprotein
Potentiell proteinkälla i framtiden. Det finns i dag flera forskningsprojekt som undersöker hur gräsprotein kan utvinnas och användas i matlagning. En lösning på det skulle kunna innebära en mer eller mindre obegränsad tillgång till proteiner.
4. Totallokal mat
När maten är lokal ur alla aspekter; råvarorna lokalodlade, maten lokalproducerad och de personer som ansvarar för processen är lokalt anställda.
5. Terroirodling
Växtodlingar inomhus där jordmån och geografiska förutsättningar har imiterats för att återskapa samma kvalitet och smak som någon annanstans på jorden.
6. Regenerativt jordbruk
Ett jordbrukssystem som är utformat för att vända på de negativa klimateffekterna som jordbruk skapar genom att återuppbygga den organiska massan i jorden.
7. Mikromarknad
Stormarknadens nya skepnad. Här har varje liten entreprenör ett forum att demonstrera sina idéer och erbjudanden. Marknaden kan se olika ut efter säsong eller till och med beroende på veckodag och tid på dygnet