Populärt: Mat Drinkar Vegetariskt Bakning Alla recept Vintips till middagen

Stockholms Bränneri firar 10 års-jubileum

10 feb, 2025
Stockholms Bränneri firar 10 års-jubileum
Stockholms Bränneri firar 10 år på marknaden med en vackert illustrerad jubileumsetikett – samt att drömmen om gårdsförsäljning äntligen verkar bli sann!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Gin & Tonic – en klassisk drink du lätt gör hemmaBrand logo
Gin & Tonic – en klassisk drink du lätt gör hemma

Paret Anna och Carl Wikner startade Stockholms Bränneri den 7 april 2015 och drömmen om ett eget destilleri föddes när de spenderade ett par år i Vancouver, Kanada. Ett intresse för resor, mat och dryck ledde till upptäckten av lokala bryggerier och destillerier blev till naturliga mötesplatser kring smak och kreativitet. Då hade nyligen gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker från hantverksmässiga producenter blivit tillåtet i provinsen, något som varit på tapeten länge här i Sverige men aldrig riktigt verkat bli verklighet – fram tills nu.

Annons
Anna och Carl Wikner är grundarna till Stockholms Bränneri.
Anna och Carl Wikner är grundarna till Stockholms Bränneri. Foto: Robin Bruhn

Tio år har gått sedan Stockholms Bränneri startade och har sedan dess växt till en stilbildande verksamhet, givetvis kända för sin gin men också sina andra drycker både med och utan alkohol. Idag exporterar Stockholms Bränneri internationellt, på Södermalm kan du besöka destilleriet för en guidad tur och provning eller ta en drink i deras egen cocktailbar. Och nu, passande nog, verkar det som att drömmen om gårdsförsäljning inte ligger allt för långt borta.

Annons

– Möjligheten att erbjuda våra produkter på platsen där vi skapar dom har alltid varit en del av visionen. Vi har länge hoppats på gårdsförsäljning, och ser nu fram emot att detta kommer synliggöra oss och andra fantastiska svenska dryckesproducenter, säger Anna Wikner.

Destilleriets allra första produkt, Stockholms Bränneri Dry Gin, har varit ryggraden sedan den lanserades i december 2016. Det är en stiltypisk dry gin med nordiska influenser, destillerad med klassiska ginkryddor samt ljung, fläder och rosmarin. Receptet satte paret själva inför deras bröllop i Stockholms skärgård, därav att ljung och fläder än idag har en given plats i signaturreceptet.

– Jag kan fortfarande komma ihåg de starka känslor jag hade när vi till slut beslutade att vi var nöjda med receptet på vår signaturgin, när första restaurangen lade en order och när vi sålde slut på ett dygn vid lansering på Systembolaget, minns Anna Wikner.

För att fira 10-åringen lanserar de sin allra första produkt, Stockholms Bränneri Dry Gin, med en jubileumsetikett med motiv av illustratören Fabian Franck, som själva är uppvuxen i kvarteren kring bränneriet. Hans motiv avbildar bränneriets fasadmiljö, belägen i en före detta Jaguarverkstad på Folkungagatan på Södermalm. Formgivaren Carl Bachmann, som skapade varumärkets grafiska identitet, har anpassat Fabians motiv att fungera som produktetikett.

Annons

– Att tolka en miljö och en känsla för ett varumärke beläget i kvarteren där jag vuxit upp känns stort. Jag har många minnen av området från min barndom, och vad som då ändå kändes som en avkrok har idag blivit ett av de mer spännande områdena på Södermalm. Det är kul att se hur mina gamla kvarter lever upp och att få vara en del av det, berättar Fabian Franck.

Stockholms Bränneri Dry Gin (39000), 500 ml, 40%, 319 kr.
Stockholms Bränneri Dry Gin (39000), 500 ml, 40%, 319 kr. Foto: Petter Bäcklund

Stockholms Bränneri Dry Gin (39000) med jubileumsetikett av Fabian Franck finns nu i begränsad utgåva om femtusen flaskor, tillgängliga på Systembolaget i butik och på beställning.

Foto: Petter Bäcklund, Robin Bruhn

Annons