Vilka blir 2015 års mat- och dryckestrender?
Victoria Nordström, My ginger roots:
– Många trender fortsätter, och fördjupas: grönt i fokus, närodlat, menyer efter säsong, medvetenhet inom matinköp och matlagning, och bonden kliver fram i rampljuset. Finkrogarna känns nästintill ute och man välkomnar alltmer en skön, avslappnad miljö. Food trucks är här för att stanna! Vi kommer även se mer individanpassade menyer. I dagens samhälle är det så många som har allergier och har tagit olika beslut om vad man äter och inte. För att lättare kunna tillfredsställa kunden kommer man kunna komponera ihop sin tallrik efter egna behov.
Hedvig von Mentzer, Ms en place:
– Allt gott kommer från havet! Vi kommer använda sjögräs och alger allt mer för näringsämnenas skull. Ny(gamla) nyttiga drycker: Björksav, kokosvatten och aloe vera-dryck är några exempel på växtsafter som vi kommer att (fortsätta) dricka framöver. Fun dining-trenden fortsätter också. Vi har tröttnat på stärkta vita dukarna och stel service på finkrogarna, där maten är både komplicerad och dyr. Krögarna ser lönsamhet i enklare mat och förvandlar framgångsrika koncept till kedjor eller franchising. Resultatet är bra och innovativ mat till ett överkomligt pris. För det ska vara roligt att äta ute, eller hur?
Hanna Wessman, Vin & co:
– Råvarorna på tallriken blir färre, men hjärtligare utvalda. Drinkarna går från syrliga och bittra till att smaka salt, kryddigt och umami-anamma. Madeira blir poppis och man smuttar Chenin Blanc och vit Rioja. En gång för alla kastas diethetsen i soptunnan för att ge plats åt begreppet livsstil. På frukostbordet dukar vi fram fåryoghurt samtidigt som vi lunchtid skedar i oss matig gröt. Quinoa delar tronen med kaniwa, vi kombinerar espressodrickandet och Chemex-bryggningen med värmande infusioner.
Maria Paulsson, Supermamafood:
– En trend vi kommer att få se mer av är att man köper in sig på en del av ett djur innan det slaktas. Alltså att man helt enkelt ”bokar” upp sig på styckdetaljer på djuret. När tillräckligt många delar från djuret är sålt så slaktar man och alla får sin eller sina delar. Jag ser också att trenden går mot mer okonstlad och enkel mat, såväl i presentation som i smaker och koncept. Våga vägra latte-art, helt enkelt! När det gäller dryckessidan kommer vi få se ännu mer och bättre alkoholfria alternativ.