ELLE på Acnes visning i London!
ELLEs Emma Elwin reste till London för att se den exklusiva visningen av Acnes höst- och vinterkollektion 2011. Här är hennes rapport.
Johnny Johansson har tagit en promenad i Acnefabriken. Inför hösten 2011 har han inspirerats av tjejerna i designstudion och deras stil, tjejer som med små medel skapar mycket mode. Som Johnny själv säger: Mina tjejer är glamorösa men inte rika – de är coola.
Det handlar inte om hur många it-plagg eller vilka exklusiva märken höstens garderob rymmer – inte om man ska ta Johnny Johansson på orden. Vi bjuds på en kollektion med androgyna och generösa passformer uppblandat med matrialmixar, skira chiffonger och skinn patch-work. Acne-tjejen experimenterar nu med pojkvännens skjortor, välskräddade blazers och klumpiga träklackar. Piratbyxor i skinn matchas med oversizade ullkappor och ärmlösa kavajer. Kort recension av visningen i punktform får du här:
Vad? ACNE
Var? LONDON 13 Coventry Street
Styling: Mattias Karlsson
Tema: Dominerande färger: Vinrött, smutsigt rosa, olika nyanser av senapsgult, olivgrönt och en fantastisk blå.
ELLE-favorit: Den olivgröna dubbelknäppta kavajen och den vida sammetsbyxan i senapsgul som svepte ner på catwalken!
Nytt/nyhet för i år: Den lekfulla vida siluetten finns kvar men i en kvinnligare och mognare tappning.
Största överraskningen: Färgskalan kändes mer exklusiv och kvinnligare än tidigare och blandas perfekt med det androgyna snitten på både skinnjacka och byxor.
Visningen med en mening: Hur man skapar mycket mode med små medel. Här visar man hur man behärskar matrial-mix, monokromt och den ädla konsten av colorblocking.
Dagens spontana applåd: Att elegant, glamoröst och riktigt jäkla coolt kunde hittas i en enda kollektion. Acne har lyckat ta ytterligare ett steg upp på modekartan utan att tappa sina rötter.
av EMMA ELWIN foto EMMA ELWIN
ELLEs omslagsmodell i mars, Sara Blomqvist.
Chefsdesigner Jonny Johansson på catwalken efter visningen.