Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Adam Tensta: "För mig är This is Home ett statement"

30 mar, 2015
AvJohanna Andersson
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Den 11e april i år lanserades det nya smyckemärket This is Home, resultatet av ett samarbete mellan artisten Adam Tensta och smyckedesignern Johanna Nilsson (johanna-n.com).

Med kollektionen, som är skapad i nickelfri mässing, vill duon väcka frågor om svenskhet och tillhörighet; ”vem är svensk”, ”vad är hemma” och ”vem får definiera det”.

Med geometriska och mångkulturellt inspirerade mönster hämtade från Adams rötter i Finland, Gambia och Sveriges miljonprogram, samt Johannas norrländska ursprung, vill de berätta en historia om influenser, arv och tillhörighet. Målet är att göra ett starkt ”statement”, både politiskt och stilmässigt.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

This is Homefinns till försäljning på www.johanna-n.com, samt hos utvalda återförsäljare.

Av Johanna Andersson

this-is-home-adam-tensta-1

Artisten Adam Tensta ligger bakom smyckemärket This is Home.

Hur gick det till när du och Johanna bestämde er för att skapa This is Home? 

Annons

Adam: Under min turné 2011-2012 hade jag fått för mig att jag ville bära en specifik typ av kedja. Men kedjan verkade dock gäcka mig, då jag inte kunde hitta den i någon stad som jag kom till under turnén. Det var under den tiden jag kom till insikt med att jag kanske bara skulle göra det själv istället. Jag hade sedan tidigare kontakt med JohannaN och hade burit hennes smycken. Lång historia kort; hon var peppad, jag var peppad, och vi delade visionen om att berätta en historia via smycken, så vi bestämde oss för att göra det!

Och namnet, vart kommer det ifrån?

Adam: Minns inte exakt vem som kläckte vad, hela skapandeprocessen har liksom varit flytande. Vi ville ha ett namn som speglade kollektionens koncept: att man bär med sig sin historia och sin tillhörighet i livets olika möten.

Vad använder du själv för smycken och accessoarer?

Adam: Jag rockar smycken relativt ofta. Ringar, tvåfingerringar, halsband och solglasögon. Jag äger smycken i guld och mässing, men vet inte varför jag aldrig har fastnat för silver. Jag är även en periodare; under sommaren tenderar jag att ha på mig smycken oftare.

Annons

Hur har ni jobbat med designen?

Johanna: Jag utgick mycket från Adam i designprocessen: vem han är, hans historia och vad han ville att smyckena skulle berätta. Begrepp som ”den moderna svensken”, väcker diskussioner som – vem är svensk, vad betyder det egentligen och vem är det som definierar det? Vi har ju arbetat med kollektionen i två år, så vi har verkligen hunnit diskutera längs vägen. Och just det tycker jag syns, att det är ett samarbete som andas såväl Adam Tensta som JohannaN, och där våra gemensamma värderingar tar plats. Vi är nog båda personer som tycker att det viktigt att använda det utrymme man får,  och att själva vara en del av den förändring man vill se.

this-is-home-adam-tensta_6

Adams drömkund? Zlatan, så klart!

Hur skulle ni beskriva kollektionen? 

Johanna: Smyckena är gjorda i handsågad mässing, är unisex och riktiga ”statement”. Vi vill att bäraren ska känna en stolthet över att ha dem. Smyckenas mönster finns där och är konkreta, men symboliserar också oss som människor. För det jag slogs av var just hur mönster från helt olika kontinenter flyter in i varandra. Oavsett om vi pratar om västafrikansk batik, en bonad från västerbotten eller en arkitektritning över en svensk förort finns det element som verkar vara universella. Vi har jobbat med grafiska mönster som återkommer samt tradition, upprepning och en trygghet där man tydligt känner igen sig, oavsett vem man är.

Annons

På vilket sätt är kollektionen politisk och vilket budskap är det ni vill förmedla?

Adam: För mig är This Is Home ett statement, och ett starkt sådant. Att ingen äger rätten att berätta för någon annan vilken tillhörighet den har, vare sig etniskt eller geografiskt. Om man känner sig svensk så är man svensk i grund och botten. Det är endast upp till en själv att definiera en sådan inställning.

Hur skulle du beskriva Sverige som du ser det idag? 

Adam: Det är ju givetvis en väldigt stor fråga som går att besvara på väldigt många olika sätt, men i grunden är jag hoppfull inför landets framtid. Det råder en stark polarisering i samhället, men det finns även starka, eller starkare, krafter som gör allt i sin makt för att motverka denna segregation.

Finns det något miljö- och hållbarhetstänk bakom This is Home? 

Johanna: Ja, precis som med allt det jag gör är just hållbarhet, kvalitet och transparens runt produktionen oerhört viktigt. Smyckena ska bäras och älskas över lång tid, och mässing är ett sådant material som blir finare med åren och håller länge. Om något skulle gå sönder så lagar jag utan kostnad, och för att se exakt vem som har sågat just ditt smycke är det bara att surfa in på www.johanna-n.com.

Annons

Vem är din drömkund?

Adam: Zlatan. Zlatan vore ju såklart drömmen.

Vad har ni för ambitioner och mål med This is Home?

Johanna: Både jag och Adam tycker att det är sjukt kul med intressanta samarbeten och synergieffekter. Att kombinera olika uttryckssätt, som mode, musik och politik i det här fallet, för att skapa och öppna upp till diskussion är spännande – ju fler sinnen man kan tilltala desto större chans är det att fler lyssnar tänker vi.

Vad har ni mer på gång just nu och framöver?

Adam: Jag är i full färd med att göra promotion inför kommande albumsläpp. Det blir min tredje skiva och jag hoppas få komma ut i världen och spela för min publik.

Johanna: Förutom den här kollektionen kommer jag att fortsätta smyckesamarbetet med FATTA-rörelsen (www.fatta.nu) för en förändrad syn på sex, våldtäkt och lagstiftning. Hittills har försäljningen av smyckena jag gjort dragit in över 300 000 kronor som går oavkortat till rörelsen, och jag jobbar hårt för att det ska bli mer! Att förändra modebranschen till att bli lite mer medveten, hållbar och politisk är en del i allt jag gör, och nog i det närmaste luften jag andas. Jag satsar också på den egna butiken på Frejgatan 47 i Stockholm.

 

This-is-home-smycken

Smyckena är handsågade i nickelfri mässing och kostar från 595 kr – 1995 kr.

MER LÄSNING:

Kika in i Maria Nilsdotters badrumsskåp >

ELLE hjärta Kate för Longchamp >

JH Nocturnal – accessoarer i mystisk tappning >

Annons