Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Åhléns och modedoktorn Philip Warkander tänker gränslöst

18 mar, 2016
AvLisa Arnell
Har mode en åldersgräns? Den frågan ställer sig Åhléns i sin nya vårkampanj. För att besvara det har de tagit hjälp av Philip Warkander, doktor i modevetenskap. ELLE träffade honom tidigare i våras.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Av Susanna Strömquist

I onsdags lanseras Åhléns sin modekampanj Gränslöst – har plagg en åldersgräns? där de vill inspirera svenskar till att ha en mer gränslös inställning till stil och ålder. Som en del i detta engagerades Philip Warkander, doktor i modevetenskap, för att undersöka hur svenska män och kvinnor ställer sig till ålder och stil. Aktuella vårmodekampanjen bygger på resultatet av hans undersökning.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Kampanjen presenteras både i en kampanjfilm och som bilder. ELLEs Susanna Strömquist träffade Philip för att prata mer om den viktiga frågan.

Vad kom du fram till Philip, finns det åldersrelaterade normer som styr våra klädval?

– Ja, definitivt. Flera av de män och kvinnor i åldrarna från runt till 30 till 70 år som jag intervjuade upplevde att samhället faktiskt sätter åldersgränser på plagg. Ett återkommande tema handlade om relationen mellan stigande ålder, kroppsliga förändringar och mängden hud som är okej eller inte att visa.

Annons

Håller du med?

– Ja visst, jag kan själv relatera till det här med åldrandet. Jag närmar mig fyrtio och bär inte gärna shorts och linne längre!

Har det med andras förväntningar eller din egen fåfänga att göra?

– Det två hör ihop och påverkar varandra. Det är klart att man känner sig snyggare när man upplever att man lever upp till rådande ideal.

Behöver vi bli mer gränslösa när det gäller ålder och klädval?

– Frågan är varför vi egentligen känner att vi måste förändras i enlighet med andras förväntningar när vi blir äldre. Det är ju tråkigt om vi begränsar oss själva. Vad händer om vi bryter mot konventionerna? Jag hoppas att den här kampanjen kan bidra till att öppna för fler möjligheter att utforska och uttrycka identitet genom klädval, oavsett hur gamla vi är eller känner oss. Att den inspirerar till en mer gränslös inställning till stil i relation till ålder. Därmed inte sagt att alla ska klä sig ungdomligt och vara normbrytande på exakt samma sätt. Idealet är att vi alla kan få leva i varje ålder på det sätt vi själva vill, utan att riskera att bli ifrågasatta för våra stilval.

Annons

Upplevda åldersgränser enligt Åhléns undersökning:

Magtröjan bör pensioneras vid 26 års ålder. Minishortsen vid 28, trasiga jeans vid 35, bikinin vid 60 och höga klackar vid 63!

Vad tycker du?

ahlens-granslost-var-16a
ahlens-granslost-var-16b
Annons
ahlens-granslost-var-16c
ahlens-granslost-var-16d
Annons

Fyra normbrytare som frontar Åhléns vårkampanj Gränslöst: Sara-Jane Adams, 60 år, Michelle Elie, 43 år, Angela Molina 63 år och Angelo Gallamini 53 år.

Annons