Allt du behöver veta om den trendiga kostymen 2019
Entré efter entré av välstylade modeller i kostymer, kavajer och dressade byxor. Acne Studios uppmärksammade visning i Paris angav riktningen för säsongen 2019:s skifte från streetwear till skräddat. Tänk powersuiten i nya, lekfulla tolkningar!
Allt eftersom säsongens tongivande kollektioner avslöjades på catwalken visade det sig att Acne är långt ifrån ensamma om att rikta blicken mot en ny, mer dressad look.
Från internationella storheter som Balenciagas Demna Gvasalia, Givenchys Clare Waight Keller, Guccis Alessandro Michele och Dries Van Noten till svenska nytänkare som Hopes Frida Bard – alla satsar de på kostymen som höstens främsta garderobsförnyare.
Jonny Johansson, Acne Studios: ”Skräddat, men inte så mycket business”
Jonny Johansson, creative director för Acne Studios, berättar backstage efter visningen att hans intresse för kostymen kickades igång av en kombination av två impulser.
– Det började med att jag bläddrade i en bok med Helmut Newtons fotografier från åttiotalet och slogs av hur coola tjejerna såg ut. För mig är det sinnebilden av mogna kvinnors kläder, säger han.
Samtidigt fascinerades han av hur hans egen tonårssons tjejkompisar använder de tidstypiska powerklädkoderna från åttiotalet på ett nytt sätt.
– Det inspirerade mig att tänka om kostymen i en ny, yngre tappning. Det är skräddat, men inte så mycket business, säger han.
Acne Studios AW19: Överdimensionerade kostymer
Säsongens Acnekostymer är överdimensionerade. Kavajerna är rymliga med uppblåsta ballongärmar. Byxorna vida med hög, åtdragen midja och en benvidd som smalnar av nedtill. Stylingen är en medveten krock av olika typer av stilar som för tankarna till en ung tjej som lånat en för stor kostym, stoppat ner kavajen i byxorna och dragit åt ett skärp i midjan för att hålla det hela på plats. Byxbenen är nedstoppade i strumporna och looken är självklart stylad med pumps. Åttiotalets powerskor framför andra.
– Jag tycker att det är intressant att den yngre generationen längtar efter att se mogna och sofistikerade ut och att de gärna leker med high fashion, utan att de för den skull förlorar sin ungdomlighet, säger Jonny Johansson.
Frida Bard, Hope, om kostymens comeback
Frida Bard, creative director för Hope och vinnare av utmärkelsen Årets designer på ELLE-galan tidigare i år, är en annan kostymälskare av stora mått som gläds åt att det dressade gör comeback.
– Efter en lång period av t-shirts, loggor och sneakers tror jag att vi är sugna på något helt annat. Det skräddade står som allra längst ifrån streetwear, och bidrar med en helt ny känsla och attityd. Vi ser ett tydligt skifte där den dressade looken kommer jättestort. Det märks inte minst på att streetwearmärken som till exempel Off-White har börjat ge sig in på skräddat, säger hon.
Vid presentationen av höstens Hopekollektion på huvudkontoret i Stockholm nämner Frida Bard den kostymklädda amerikanska författaren Fran Lebowitz som säsongens musa. Men jag tänker att det lika gärna skulle kunna vara Frida Bard själv som inspirerat. Hon syns ofta i hel kostym eller i kavaj, gärna i storlek oversize.
”Blazern är ett favoritplagg för mig”
– Det stämmer, blazern är ett favoritplagg för mig som jag gärna bär både till vardags och till fest. Det är ett perfekt plagg som alltid ser snyggt ut utan att man behöver fundera så mycket på sin egen kropp. Det blir nästan som en sköld. Ingen vet vad som finns där under. Den här säsongen mer än någonsin, när vi har valt att leka med åttiotalets överdimensionerade silhuett. Det är en look som är extremt lättburen, jämfört med till exempel sjuttiotalets kroppsnära kostymer, som är mer krävande, säger hon.
Förutom av provokativa pionjärer som Marlene Dietrich, Katharine Hepburn och Bianca Jagger som gjorde herrkostymen till en signaturlook långt innan det var comme-il-faut för kvinnor att bära byxor inspireras säsongens lekfullt voluminösa look också av Giorgio Armani och Donna Karan.
Ett par av åttiotalets mest inflytelserika designer, som satsade på nyskapande design med mjukare linjer och en mer avspänd känsla i den bredaxlade silhuetten för dåtidens högklackade powerkvinnor.
– Jag tycker egentligen inte om att prata årtal, men det vi ser nu är en ganska lång jacka med stor axel och mycket volym, liksom då. I Hopes höstkollektion finns både en klassisk kostym och en som är mer av ett statement. Kavajen är oversized och byxorna har hög midja, pressveck och avsmalnande ben, lite som Armani på åttiotalet. Eller en klassisk kostymbyxa år 1985. Jag uppskattar också en mjukare känsla i gränslandet mellan kavaj och kimono. Ibland kan det vara skönt med en kostym som inte är så strikt, säger Frida Bard.
Så stylar du den trendiga kostymen
Själv bryter hon gärna upp kostymen och undviker att bära den med skjorta.
– Det blir för mycket av samma för mig. Jag föredrar att blanda maskulina och feminina referenser. I höst bär jag kostymen med ett spetslinne eller en stickad tröja och gärna till sneakers. Det allra bästa med den nya kostymen är att den kan användas på så många olika sätt. Har man en riktigt snygg kavaj kan man vara lite lat i övrigt – och ändå se välklädd ut.