Det här är Heron Preston – H&M nya kreativa rådgivare
Ett omfattande uppdrag väntar på Heron Preston under hans nya roll på H&M. Utöver hans roll som kreativ rådgivare för herrmodet, kommer designern även att hjälpa till med att cementera framtida talanger och samarbeten, samt stärka det svenska varumärkets profil inom hållbarhet.
VEM ÄR HERON PRESTON?
Heron Preston är ett av de tyngsta namnen inom streetwear-branschen. En man med många talanger och inte minst inom mode. Utöver sitt egna varumärke har han samarbetat med stora bolag som Nike, Gap, Calvin Klein och Carhartt samt designat turné-merchandise för musikmoguler som Kanye West och Justin Timberlake. Utöver sin karriär som modedesigner har Heron även skapat ett namn som DJ inom musikbranschen och har uppträtt på flera event.
HEROn prestons bakgrund
Heron Preston föddes i San Fransico men flyttade till New York 2004 för att studera på den prestigefulla designskolan Parsons School of Design. Under sin tid i New York startade Heron en blogg där han ägnade sig åt att dokumentera gatubilder på storstadens livfulla scen. Och i samband med sin blogg knöt han kontakt med streetwear-mogulen Virgil Abloh.
Efter att Herons blogg blev viral, erbjöd Nike honom en roll som global digital producent. År 2012 introducerades han för Virgil Abloh och blev en del av hans vänskapskrets, som inkluderade Matthew M. Williams (nuvarande kreativa chef på Givenchy) och Justin R. Saunders (grundare av designstudion JJJound). Tillsammans startade de streetwear-märket Benn Trill. Senare gick Heron med i Kanye Wests team som art director för Yeezy och designade kläder för The Life of Pablo-turnén.
HEROn PRESTON LANSERAR EGET VARUMÄRKE
Genom sina vänner Virgil och Matthew introducerades Heron Preston för produktions- och distributionsbolaget New Guards Group. Och 2017 lanserade Heron Preston sitt eget varumärke uppkallat efter sig själv. Samma år höll han sin debutvisning på Paris Fashion Week. Ett varumärke som sedan dess har gjort succé.
HERON PRESTON + HÅLLBARHET = SANT
En av Herons stora hjärtefrågor är hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder, något som modedesignern har uttryckt genom flera kreativa projekt. Bland annat genom ett samarbete med New Yorks sanitetsavdelning år 2016, där han fick skapa en kollektion zero-waste med plagg och accessoarer som såldes slut direkt efter lanseringen.
Och tidigare i år startade Heron en kreativ hub vid namn Led Studio som står för – Less Environmentally Destructive. En hub som uppmuntrar innovativa tankar kring hur man kan reducera miljöpåverkan.
HERON PRESTON x H&M
Med sitt brinnande intresse för hållbarhet förväntas Heron i sin nya roll hitta nya strategier för att minska bieffekterna som ofta kopplas till fast fashion. Ett av de spännande projekten han driver är återanvändningen av donerade kläder för att skapa en helt ny kollektion. Förväntningarna är höga inför hans första kollektion i samarbete med H&M, som planeras att lanseras år 2024 i form av en kapselkollektion bestående av 40 unika plagg.
Foto: Launchmetrics/Spotlight.