Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

ATP Atelier: "Vi vill bjuda Fashion Week-besökarna hem till kvinnorna"

30 aug, 2017
AvJohanna Lejon
ELLE tog ett snack med Maj-La Pizzelli och Jonas Clason, co creative directors på ATP Atelier.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Berätta lite om inspirationen bakom och arbetet med kollektionen och visningen?

– För SS18 ville vi bjuda fashion week-besökarna hem till kvinnorna som bär våra skor och väskor. Vi presenterar sällan våra kollektioner utan en större kontext som spänner bortom produkten. Tidigare säsonger har vi utforskat vårt italienska arv med resor, hotellsviter och extravaganta primadonnor. Vi har också förflyttat oss till New Yorks gator och bjudit in till en stökig familjemiddag i Little Italy. Men för SS18 har vi valt att återvända hem till Stockholm.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Vi vill fortsätta bygga vidare på vårt eget universum genom att visa hur ATP Atelier-kvinnorna lever, rör sig och inreder. Men också hylla vårt skandinaviska arv av arkitektur och interiör som är så viktiga element, inte bara i designprocessen utan också för den livsstil vi vill förmedla. På onsdag den 30 augusti kommer ATP Atelier att flytta in på Svenskt Tenn, på Strandvägen i Stockholm, där vi visar vår SS18-kollektion. Svenskt Tenn kändes som en perfekt partner, inte bara för att deras butik som institution med ett internationellt renommé representerar den mest framstående svenska designen, utan också för att vi delar samma värderingar. Vi värdesätter båda kvalitet och tidlöshet, hantverk och hållbarhet.

Annons

I samband med Svenskt Tenns utställning ”Vem är du?” kommer vi att skildra fyra olika ATP Atelier-kvinnors hem. Vi vill visa hur mångsidig vår kvinna är och hur personlig design kan vara beroende på vem som sätter sin prägel på den.

Vilka är vårens nyckelplagg ur ATP Ateliers kollektion?

– Mycket fokus ligger på klackar i nya kollektionen, där vi har experimenterat med olika former och höjder. Vi har jobbat mycket med trumpetklacken som med modellerna Arcola, Sassari och Licola. Taxklacken har alltid funnits med i våra kollektioner men får nu ett nytt liv med fantastiska modeller som Vaie, Nicola och Ceres. Vad det gäller sandaler har vi gått tillbaka till mer nakna modeller med tunnare remmar, som på många sätt liknar det vi gjorde i våra absolut första kollektioner. I boots-väg finns en intressant nykomling vid namn Chianni.

Vem är ATP Ateliers drömkund?

– Vår kund är som sagt väldigt mångsidig och definieras inte av geografi, ålder eller yrke. Det handlar snarare om ett mindset och en livsstil. Hon är en kvinna som vet vad hon vill och vad hon gillar, som värdesätter kvalitet och hållbarhet framför korta trender. Varje gång en sådan kvinna hittar vårat varumärke för första gången, oavsett om hon bor i LA, Milano eller Stockholm, känner vi oss lika stolta. Det är i slutändan våra fantastiska kunder, kvinnorna som bär våra produkter, som förkroppsligar vårt varumärke.

Vad betyder Fashion Week Stockholm i dag?

– För oss är Fashion Week som plattform viktig. Det är ett sammanhang där vi kan bjuda besökarna in i vår värld, där de kan uppleva varumärket, inte bara se en produkt på en catwalk. ATP Atelier är så mycket mer än väskor och skor – det är mat, vin, konst, inredning och resor. Det är värme, familj och vänner. För oss är det en livsstil.

Foto Studio Emma Svensson

Annons