Cafés stora modepris: Andreas Löwenstam H&M är Årets designer
Av: Björn Terring
Foto: Tom Cehlin Magnusson
Inne på H&M:s högkvarter i centrala Stockholm visar årets designer – Andreas Löwenstam – runt mig på helig mark: platsen där hela världens tongivande herrmode blir till. Rundturen går i snabb takt. Trots min guides vana hand är det lätt att gå vilse med blicken bland alla färger, mönster, tyger och tjocka coffeetable-böcker. I ett rum hänger skinnjackor, trenchcoats och printade skjortor: vintagefynd som väntar på att bli inspiration för kommande kollektioner. I ett annat rum hänger fler nyanser av blått än vad Yves Klein hade kunnat föreställa sig. Årets designer pekar mot det blå infernot och säger att man för varje säsong måste ta fram en helt ny nyans av mörkblå för att hålla det intressant för kunderna.
Andreas Löwenstam är efter en karriär på bland annat Levi’s, Marc O’Polo och Lars Wallin ansvarig för herrmodet hos H&M. Med stilsäker hand och smittsam entusiasm har han lanserat klädmärkets framåtblickande Trend-kollektion. Andreas senaste bidrag? H&M:s Studio-kollektion som har hyllats på bred front – och sålt slut på rekordtid.
Årets designer 2016, hur känns det?
– Smickrande och hedrande, helt ärligt så har det nog inte riktigt landat. Men vi är ett helt team som jobbar med det här tillsammans vilket gör att jag varken vill eller kan ta åt mig äran själv.
Ja, på tal om att gå till jobbet, hur ser en vanlig arbetsdag ut för årets designer?
– Ambitionen är hela tiden att ta herravdelningen ett steg framåt, att ständigt bli bättre. En stor del av mitt jobb är att analysera omvärlden, både det stora modet och växande subtrender.
Kan man som H&M-designer vara först med trender?
– Jag ser det inte nödvändigtvis som vår uppgift att skapa nya trender, utan snarare att erbjuda både kommersiellt mode och det allra senaste. Utmaningen är att träffa rätt. Det sämsta man kan göra är att landa en viktig trend en säsong för sent.
Vad blir du inspirerad av?
– Jag går igång på allt som är nytt, spännande och vackert. Det kan vara allt ifrån film, musik, utställningar och enstaka plagg till reseupplevelser. Tokyo till exempel. Japanerna är så sjukt bra på herrmode. Hela staden är som en stor utställning. Allt där handlar om att skapa konceptuella upplevelser.
Nämn ett plagg du har gjort som du är särskilt nöjd med.
– Vi gjorde en kilt för några år sedan som sålde slut på en dag. Både privatpersoner och journalister ringde upp mig med frågor och funderingar. Det är alltid kul att överraska.
Ett koncept som du är stolt över?
– H&M Man Trend – som kändes både kul och högaktuellt. Men även samarbetet med David Beckham. Det har varit en spännande resa från det första mötet där vi delade tankar och idéer till färdiga kollektioner och kampanjer.
Läs hela intervjun på Café.se: Andreas Löwenstam på H&M är Årets designer 2016