Carin Rodebjer: "Jag ville gå tillbaka till mitt eget ursprung"
Sommarängar, trasmattor och denim. När Carin Rodebjer presenterade vårens kollektion på modeveckan i Köpenhamn rullade filmer som Sommaren med Monika och Hon dansade en sommar i bakgrunden medan modellerna visade säsongens look inspirerad av svenska klassiker som workwear från Fristads, hemvävda mattor och färgglada blommönster. Kollektionens titel? Den svenska synden.
– Efter alla år utomlands ville jag gå tillbaka till mitt eget ursprung och undersöka mina rötter. Jag är särskilt fascinerad av bilden av Sverige som formades i utlandet på 50-talet, som är baserad på en idé om sexuell frigjordhet och vår naturliga relation till kroppen.
På säsongens inspirationskollage fanns allt från en ung Ingrid Bergman i workwear till de kontroversiella filmerna som gav upphov till myten om den svenska synden. Blickfånget i kollektionen är ett färgstarkt blommönster av textildesignern Gocken Jobs, från 1946.
– Mitt barndomshem på Gotland var fyllt av blommiga Jobstryck och jag har länge velat använda mig av de ikoniska motiven. Nu föll det äntligen på plats! Det är första gången på 25 år som mönstret Ros och lilja trycks. Till skillnad från Jobs själva, som ofta trycker på bomull och lin, har jag valt en transparent organza och ett sidentyg med ett mjukare fall.
När vi träffas i ateljén i Stockholm har hon just fått reda på att hon blivit utsedd till årets designer på ELLE-galan.
– Det känns helt fantastiskt! Jag är en tävlingsmänniska – och blir alltid lika glad för ett pris. Nu känns det verkligen som att jag förtjänar det på riktigt!
Rodebjer firar 20 år som designer i år och har fått ELLE-priset tre gånger tidigare. Senast 2011. Mycket har hänt sedan dess med branschen, med Rodebjer som företag och för Carin på ett personligt plan.
– När jag började hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att Rodebjer skulle blir så här stort. Vi har gått igenom en transformation de här åren som har varit nödvändig, men delvis också väldigt kämpig. Modebranschen är otroligt komplex i dag. 2011 hade vi varken pre-collections eller sociala medier. De har kommit in med en väldig fart i en bransch som redan var hårt pressad.
Vilken är den största utmaningen?
– För mig är det att allt handlar mycket mer om yta och marknadsföring i dag – jag har alltid varit mer fascinerad av modets rot. Det innersta, som är väldigt livsbejakande, lustfyllt och transformativt. Möjligheterna mode ger, hur man kan utvecklas med kläder och hur de får en att känna sig. Det kan vara väldigt olika vad som är snyggt på sociala medier och vad man gillar att ha på sig. Det blir ett lager till att förhålla sig till.
Vad är vinsten, vad har blivit bättre?
– Det finns enormt stora fördelar med att världen har öppnats upp, det trivs jag med. Och att modet når ut till fler. Det känns som om tiden har kommit ikapp Rodebjer. Jag har alltid trott på samarbeten över gränserna. Med sociala medier kom också alla nätverk med drivna kvinnor som jag alltid velat skapa och som Rodebjer haft naturligt, utan en egentlig plattform.
I dag har Carin Rodebjer en lokal i butiken på Norrmalmstorg som hon kallar Vaginan. Dit bjuder hon in till nätverksmöten och tar upp ämnen som handlar om vår samtid, ur ett kvinnligt perspektiv.
– Det är ett projekt jag verkligen brinner för, jag har alltid varit besatt av det mänskliga perspektivet och vad det innebär att vara kvinna.
Carin Rodebjers kollektioner har ofta en självbiografisk botten. De tonade solglasögonen hon har på sig när vi ses lanserades efter hennes skilsmässa. ”Som ett skydd mot verklighetens skarpa ljus.”
– Jag tror att man måste våga inkludera sig själv, för att det man skapar ska ha en betydelse. Det handlar om autenticitet. Jag känner mig extremt falsk om det jag skapar inte betyder något för mig, jag får ett slags skamkänslor. Det kan ju vara jobbigt också, men det blir samtidigt mer kraftfullt om jag förankrar min kreativitet i mig själv, säger hon.
Vem är Rodebjerkvinnan, kunden du designar för?
– Hon är väldigt tydlig för mig. Jag brukar säga att det handlar om tre olika kvinnotyper: kreatören, akademikern och affärskvinnan – och deras behov, som ofta går ihop. Stilidealet är en mix av amerikanska feministen Gloria Steinem och komikern Gilda Radner. En blandning av intellektuell och humoristisk estet, på sent 70-tal. Där har du min drömkvinna! Jag inspireras ofta av starka kvinnor som banat vägen för oss andra. Jag började läsa biografier redan som liten om kvinnor som Karen Blixen och Edith Piaf som fick kämpa så för att ta plats.
Det senaste årets Metoo-rörelse har dock fått Carin Rodebjer att lyfta blicken från det kvinnliga perspektivet, som sysselsatt henne sedan barndomen.
– Jag har aldrig varit en barrikadfeminist, men Rodebjer har alltid varit ett sätt för mig att handla. Tidigare har jag varit ganska förblindad av mitt intresse för att undersöka vad det innebär att vara kvinna. Men nu när Metoo har satt fart på samtalet i samhället känner jag delvis att jag kan pusta ut. Det har skapat utrymme för mig att fundera även över den nya mansroll som växer fram. Metoo gör stor skillnad för kvinnor, men kanske ännu större för män. Hur kommer den nya mannen att klä sig? Jag känner mig väldigt nyfiken på att släppa in honom i mitt universum.
Av: Susanna Strömquist.