Catarina Midby leder svenskt mode genom pandemin
Med kraftigt reducerad försäljning, stoppade wholesale-ordrar, överlager och personal som förlorar sina jobb – är det mesta just nu en utmaning för våra svenska modevarumärken. Nu vilar svenskt mode på hennes axlar. Catarina Midby har minst sagt fått en rivstart som ny generalsekreterare för medlemsorganisationen för svenska modevarumärken Swedish Fashion Association – tidigare Association of Swedish Fashion Brands – vars främsta syfte är att främja den svenska modeindustrin, bidra till ekonomisk tillväxt och placera Sverige som en framträdande kraft globalt inom mode, hållbarhet och tech.
Nya digitala modeintiativ
I den rådande krisen med Covid-19 behövs det mer kraftsamling än någonsin för att samla, stödja och främja branschen, ett arbete som Catarina leder. Hennes första tid som generalsekreterare har till stora delar inneburit precis detta – att försöka samla och stötta de drygt sjuttiotal medlemmar som ingår i SFA, och med allt vad som krävs för att lyfta de behov svenskt mode har för att överleva. Genom att initiera samarbeten och omarbeta aktiviteter till digitala alternativ ser Catarina ändå ljust på framtiden. Efter två säsonger av en obefintlig modevecka i Stockholm är det nu tal om att skapa en digital modevecka.
– Vi diskuterar flera alternativ just nu. När, hur, i vilket sammanhang, inga beslut är fattade men jag önskar att vi kan göra en digital modevecka och tror det skulle kunna bli jättebra. För mycket avbokas och skjuts upp, det gäller att fortsätta och tänka nytt, berättar Catarina, som samtidigt även är igång med planeringen av Fashion Future – en konferens som fokuserar på innovationer i gränslandet mellan tech och hållbarhet inom mode.
Fashion Future var först planerad att äga rum på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm den 10 juni 2020, men på grund av omständigheterna äger konferensen istället rum som ett digitalt webinar.
– Vi planerar även en rad andra aktiviteter runt svenskt mode; seminarier och showrooms, under modeveckorna i London och Paris i september. Kanske går de att genomföra som planerat, men om världen fortfarande är i karantän blir kanske även de digitala. Jag tror att vi i Sverige kan inspirera här. Vi har redan genom vår ifrågasatta men flexibla, expertbaserade Corona-krisstrategi med ansvar och förtroende för svenska folket, visat att vi vågar tänka annorlunda. Det är en bra grund för att göra på ett nytt sätt även vad gäller modevecka och andra aktiviteter.
Går det att planera för hur branschen ska ta sig igenom det här?
– Situationen förändras dag för dag. Mode är en global bransch och vi påverkas av vad som händer på alla håll i världen. Redan före krisen var branschen i transformation med digitalisering och ett ökat fokus på hållbarhet. Många aktörer som inte hunnit anpassa affärsmodellen har det riktigt svårt nu. Vi måste hålla oss informerade om vilket stöd som finns att tillgå genom regeringens krispaket, med mer, och försöka se möjligheterna när krisen är över. Vi måste vara kreativa och innovativa. Mode är historiskt en stark industri i kristider, när man kanske inte har möjlighet att investera i nya bilar, hem och resor. Då är mode högaktuellt, den lyx de flesta kan unna sig.
Vad behöver svenskt mode för att överleva?
– Svenskt mode behöver få den uppmärksamhet det förtjänar, stödjas av stad och stat med åtgärder som är anpassade till branschen. Därefter behöver branschen regelbundet statligt stöd för att visa upp sig med till exempel en modevecka, fysisk eller digital, vilket främjar handel, export och även besöksnäringen. Det kostar pengar att skapa något som står sig även internationellt och företagen går på knäna som det är. Svenskt mode har alla egenskaper som krävs för att fortsätta vara en av de mest ökande exportindustrierna i Sverige och även främja besöksnäringen genom att främja Sverige som mode- och designnation.
Hur ser möjligheterna ut för svenskt mode att positionera sig ännu starkare post Covid-19?
– Även före pandemin var svenskt mode i en unik position. Designestetiken är högaktuell såväl som tidlös. Dessutom ligger vi i framkant inom hållbarhet och teknologi, vilket är framtiden. I recession brukar mellanprissegmentet bli starkare i mode, i motsats till lyxsegmentet. De flesta svenska varumärken finns just i mellanpriskategorin så det finns stora möjligheter.
Hur ser du på Sveriges frammarsch i hållbarhetsfrågan?
– Här är Sverige unikt och ligger tydligt i framkant. Allemansrätten och att från tidiga år lära oss att ”håll naturen ren” och leva i ett demokratiskt och jämlikt samhälle, gör att vi har hållbara värderingar i blodet. Jag är mycket imponerad av det stora, ambitiösa engagemang våra företag visar vad gäller hållbarhetsprogram, strategier och mål. Man kan tro att man måste ge avkall på ambitionerna i kristider, men mycket handlar om sunt förnuft och att vara kostnadsmedveten.
Vilka svenska modeinnovationer ger dig hopp om framtiden?
– Alla nya cirkulära varumärken. Att återvinna, hyra, låna och byta är inte nytt, men man gör det med ny teknologi och med ny inspirerande kommunikation.
Så hur ser du på framtiden?
– Jag tror starkt på svensk modes framtid. Branschen har alla egenskaper som krävs. Våra svenska varumärken är flexibla, nytänkande, kreativa och ansvarsfulla. De gör också otroligt snygga kläder.
LÄS MER:
Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken