K-popstjärnan Jennie är det nya ansiktet för Chanel 22
Tidigare ansikten för kampanjen
Chanel har tagit hjälp av flera kända ansikten som Lily-Rose Depp, Margaret Qually och Whitney Peak för att ta fram olika versioner av tote-väskan och ryggsäckarna i Chanel 22-serien – en kampanj som fortsätter att föra samman populärkulturen med det klassiska modehuset! Och nu har man presenterat K-popstjärnan Jennie som det nya ansiktet för den supertrendiga Chanel 22- väskan.
Chanel genom tiderna
Allt började 1920 när Gabrielle ”Coco” Chanels praktiska längtan efter att slippa bära väskan i händerna tog sitt fäste. Under designprocessen tog Chanel inspiration från militärsoldaternas väskor och valde att addera en längre axelrem på hennes egna handväskor, för att skapa en accessoar anpassad efter hennes behov.
Den längtan som fanns hos Chanel, ledde till en lansering av husets första quiltade axelbandsväska 2.55, döpt efter det datumet den togs fram i februari 1955. Från och med den dagen gjorde Chanel det möjligt för kvinnor att ha en praktisk inställning till mode. Framgångssagan blev ett faktum – genialiteten i modehusets väskor genomsyras av deras mångsidighet.
Från Audrey Hepburn i filmen Breakfast at Tiffanys till Diana, prinsessa av Wales på hennes många åtaganden. Från 2.55 till 22 har Chanel-väskan inte bara fått en kulturell prägel som en "it väska"– utan är även en följeslagare i många kvinnors vardag.
Nya ansiktet Jennie & Chanel 22 Mini
Allt fler väskor blir en del av Chanel-familjen och för den senaste it-väskan Chanel 22 har modehuset tagit hjälp av flera kända ansikten. Bland annat K-popstjärnan Jennie, som är det nya (och kanske mest populära) ansiktet i kampanjen för den supertrendiga väskan. Och med det träder givetvis den koreanska huvudstaden fram som kampanjens plats, efter Los Angeles, Palm Springs och New York. Jennie guidar modefotografduon Inez van Lamsweerde och Vinoodh Matadin genom Seouls gator för att fånga essensen av mini-versionen av Chanel 22-väskan.
Chanel 22-väskorna är det senaste tillskotten på modehusets läderlinje. Ett nytt format där en miniversion nu får ta plats. En färgglad väska som möter det tidlösa med popkulturens lekfulla drag. Det quiltade lädret, axelremmen i metall flätar ihop sig med lädret och såklart den ikoniska loggan med dubbla CC i guld. Med lanseringen av den nya väskan möter vi en ny generation som inte har några gränser, är kreativa och kosmopolitiska. Där den nya miniväskan har fått stå för det nya ultramoderna Chanel.
Inför denna kampanj har man producerat en färgstark berättelse som genomsyras av Jennies karakteristiska smak och personlighet. Inez och Vindooh har tillsammans med Jennie fångat upp hennes stil som beskrivs vara kosmopolitisk och livfull.
– Inez & Vindooh kallar mig för ”My Girl”. Det är uppmuntrande eftersom de ser mig som en modern kvinna, inte bara ”JENNIE” i rampljuset. Som medlem av Blackpink, är jag konstant i rampljuset, men dessa bilder är en perfekt representation av vem jag verkligen är, säger Jennie i ett pressmeddelande.
Kampanjfilmen för samarbetet släpptes den 2:a april och du kan se den nedan!
Foto: Chanel & TT