Chimi expanderar – lanserar sin allra första klädkollektion
Sedan Chimi lanserades i Stockholm 2016 har de kommit att bli ett glasögonmärke att räkna med. Populariteten steg snabbt. Nu väljer det svenska varumärket att expandera genom att utöka sortimentet med ready-to-wear. Chimi lanserar sin allra första klädkollektion och ett första drop släpps idag, 9 januari.
Chimi släpper klädkollektion
Kollektionen, som består av tjugo plagg och accessoarer är framtagen med varumärkets befintliga kunder i åtanke och är tänkt att gå i linje med märkets signaturglasögon. Fokus ligger på arkitektoniska former och innovativa prestandatyger samt med en förkärlek för detaljer.
– Vi ser inte oss själva som ett konventionellt modemärke. Snarare avser vi att öppna upp nya referenspunkter, så att vi kan existera som en plattform för våra bärare att uppleva och frodas i rytmen och ritualerna i ett mångfacetterat 2000-talsliv, säger Creative director och medgrundare Charlie Lindström.
En mix av design och funktion
Vidare beskrivs kollektionen som en balans mellan design och prestanda. Tanken är att mixa klassiskt sportmode med skräddarsytt och de monokroma plaggen ska kunna bäras såväl till träningsskor som till klackar. Bakom inspirationen står ett liv i rörelse men plaggen flirtar också med balettens värld, som även den är i ständig rörelse med liveframträdanden på scen.
Bland plaggen ser vi en golvlång, mörkröd klänning med öppen rygg som är gjort i ett jerseytyg som andas, ett brunt set med croppad jacka och kjol som tål alla väder samt en tredelad look i matt silver som skyddar mot vatten och vind.
Praktiska, funktionella och samtidigt moderna plagg som dessa är tänkt att göra det möjligt att bära kollektionen såväl till kontoret som till en middag, weekend eller till träningspasset.
Då släpps kollektionen
Debutkollektionen som riktar sig till alla kön finns tillgänglig på Chimi-online.com och ett första drop släpps den 9 januari 2023. Spana in mer av nyheterna nedan!
Foto: Chimi