Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Kändisarnas favoritbutik Colette i Paris stänger igen

13 jul, 2017
AvMarkus Thunberg
Anrika Colette i Paris stänger butiken – håller öppet till december i år. ”Colette ne peut exister sans Colette”, skriver de på Instagram.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Paris coolaste butik viker in hovarna. ”Toutes les bonnes choses ont une fin”, skriver Colette på sitt Instagramkonto. Alla goda tinga har ett slut.

I 20 år har den tre våningar stora butiken på modestadens flottaste gata Rue Saint Honoré varit ett givet besök. Nu ska själva Colette Roussaux, medgrundaren och kvinnan som gett sitt namn till butiken, gå i pension. ”Colette ne peut exister sans Colette”, skriver de. Colette kan inte existera utan Colette.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Ägarna Colette Roussaux och hennes dotter Sarah Andelman vill sluta på topp. De har verkligen skapat en unik miljö, ett butiksuniversum där den eklektiska mixen på varumärken har inspirerat och influerat människor världen över, säger ELLE:s moderedaktör Jenny Fredriksson.

Den 20 december 2017 blir sista dagen som butiken håller öppet. Colettes koncept har sedan starten varit att ta in de hippaste plaggen och prylarna från världens mest inflytelserika märken. Det är där man har kunnat köpa de senaste Balenciaga-accessoarerna, Acne-tidningarna, Vetements-tröjorna – eller Bapes barnvagn.

Annons

– Jag har aldrig haft tid att fundera, det handlar alltid om att rörelsen framåt, om att avancera. Tack vare designers och de val vi gjort har vi blivit en adress att besöka, med det är svårt att analysera, sa Sarah Andelman till New York Times när butiken firade 10 år.

LÄS OCKSÅ:

CONVERSE I SAMARBETE MED FRANSKA BUTIKEN COLETTE

MINI RODINI I SAMARBETE MED COLETTE

HÄLSINGAR FRÅN 70-TALET – SÅ STYLAR DU STILEN

Butiken har genom åren blivit ikonisk bland kändisar, stylister, moderedaktörer – och modeintresserade från hela världen.

– Det är den enda butiken jag går till, de har saker ingen annan har. Jag köper klockor, telefoner och smycken där – allt egentligen. De har uppfunnit en modell som inte går att kopiera så enkelt eftersom det bara finns en Colette och hon och Sarah är delaktiga till 200 procent, har Karl Lagerfeld sagt till Business of Fashion.

Colette har genom åren varit tidiga att ta in kollektioner från stilbildande designers som Proenza Schouler, Mary Katrantzou, Simone Rocha och Rodarte. De jobbade med Virgil Abloh innan han startade Off White, med OAMC:s Luke Meier när han slutade på Supreme och designers bakom märken som Hood By Air och svenska Mini Rodini.

Annons

Att butiken nu stänger, vad betyder det för modevärlden?

– En arena har stängts för alla up and coming designers. Colettes styrka har varit att lyfta in nya modetalanger i rampljuset, i rollen som talangscouter, säger ELLE:s moderedaktör Jenny Fredriksson.

Håll ögonen öppna för colette och sarahs nästa projekt.

Svenskarna som getts plats på Colette är inte särskilt många, men när Zlatan Ibrahimovic skulle lansera sin parfym 2015 gjorde han det där.

– Det betyder jättemycket för Zlatan. Det är verkligen ett statement att lansera doften i just den här butiken. Det ger credd, sa Cafés modechef Daniel Lindström då.

Skådespelaren Alicia Vikander minns när Colette sålde svenska försvarets hudsalva.

– De sålde den för runt 150–200 kronor. I Sverige tror jag inte att den kostar mer än en tia, har Alicia Vikander tidigare sagt till Elle.

Enligt grundarna pågår diskussioner med Saint Laurent om att ta över lokalerna.

– Vi skulle vara stolta om ett varumärke med en sådan historia, och som vi samarbetat med flera gånger, skulle ta över lokalerna, skriver Colette.

Kommer något att ersätta Colette? 

– Självklart. Multibrandbutiker med mervärden som ett väldigt kurerat utbud och gärna med ett kafé eller en restaurang är det enda som kan locka från folk att bara handla på nätet. Se bara på H&Ms senaste satsning ARKET, säger ELLE:s moderedaktör Jenny Fredriksson.

Artikel skriven av: Café

Annons