Cos chefsdesigner Karin Gustavsson guidar oss genom våren
I samband med lanseringen av Cos nya kampanjbilder för våren 2015 passade vi på att uppdatera oss på deras nya vårkollektion tillsammans med chefsdesigner Karin Gustavsson. Direkt från huvudkontoret i London guidar hon oss genom damkollektionens inspirationskällor, silhuetter, färger och material på ett ingående och inspirerande sätt, utan att utelämna något. Shoppingsuget är maxat – nu kan våren komma!
Karin Gustavsson är chefsdesigner för Cos damkollektioner.
Vad har inspirerat vårkollektionen?
– På COS är konst och design en ständig inspirationskälla genom hela designprocessen. Den här säsongen har designteamet speciellt inspirerats av fotografen Vincent Fournier vars inflytande har gett avtryck i estetiken “laboratorium” som avspeglas i kollektionen. Vi har också hämtat inspiration från Fragmented typography av David Ortiz som inspirerat till flera mönster i kollektionen.
Vilka färger, material och silhuetter har ni jobbat med?
– Vi har kombinerat ljusa nyanser med dämpade färgtoner; en sportig limegrön parkas stylas tillsammans med en ljuslila bomullsklänning och skapar en ovanlig kontrast. Bomullsklänningar och toppar med utbrända motiv ger en transparent känsla genom kollektionen. Siluetterna är molnliknande kokongformer med strukturella element.
Har ni använt er av någon särskild ny teknik eller nytt material?
– Hela vår och sommar kollektionen har en sportig känsla och i linje med det temat har vi utforskat nya tekniker med materialen och finishen. Materialen som vi använt har tekniska element; tunn transparent nylon används i en voluminös parkas. Traditionellt specialiserade material som mesh och laserskuren scuba är integrerade i jackor och klänningar. Detaljer som dragskor, tejpade sömmar och spännen är både visuella och praktiska.
Cos kampanjbilder för våren 2015.
Är något annat extra nytt för säsongen?
– I vårens herrkollektion har vi adderat solglasögon, vilka kommer i en transparent och svart båge som är modern och fyrkantig i sin form. Även om de tillhör herrkollektionen skulle jag inte att bli förvånad om det visar sig att våra damkunder också är intresserade av dem. Vi ser också väldigt mycket fram mot lanseringen av COS Magazines vår- och sommarnummer. Sedan lanseringen av COS har vi producerat säsongsbaserade tidningar i olika format, som ett sätt att kommunicera med våra kunder och dela med oss av vår inspiration. Det kommande numret är inspirerat av papper och hur vi konsumerar ord och bild i tryck.
Vad är du mest nöjd med i kollektionen?
– Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder en inspirerande kollektion som innehåller både garderobsfavoriter, basplagg och uppdaterade klassiker. Återkommande basplagg är; den vita skjortan, skräddade byxor och den lilla svarta i olika tolkningar för att passa den moderna garderoben och livsstilen. Den här säsongen är jag extra nöjd med vår uppdaterade vita skjorta som är längre bak och har tejpade sömmar för att skapa en modern känsla. Den lilla svarta är uppdaterad med en utskuren fåll bak och råa kanter.
Vad kommer du själv att ha på dig i vår, och hur kommer du att styla det?
– Jag kommer att bära en lång ärmlös high-twist bomullsblazer som går omlott och fästs med ett spänne i sidan. Jag tycker om att det är ett så mångsidigt plagg och kan stylas med till exempel en ljus t-shirt eller en klassisk vit skjorta med tighta byxor för en mer modern look. Jag ser också fram emot att få bära en koboltblå trenchcoat av bomullssatin, som är perfekt för mellansäsongerna.
Vad ser vi på sko- och accessoarfronten?
– Accessoarerna är i linje med klädkollektionen, och för dam ser vi intressanta detaljer; till exempel en lädersandal med remmar som fästs med ett metallspänne. Smyckena är inspirerande av delen i kollektionen som innehåller defragmenterade typografitryck och är av vit plast och gummi.
Vitt och sportigt i Cos vårkollektion.
Hur har ni arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor den här säsongen?
– På COS följer vi H&M-koncernens CSR-program för att säkerställa att vi hela tiden jobbar med så bra leverantörer som möjligt.
(Mer information om CSR-policyn hittar du på: www.hm.com/sustainability)
Hur tycker du att Cos har utvecklats sedan starten?
– Sedan lanseringen 2007 har COS designfilosofi alltid varit den samma som den vi fortsätter att hela tiden referera till. Ord som definierar varumärket är; modern, taktil, funktion och tidlöshet. Som varumärke utvecklas vi konstant, om det så gäller att öppna på nya marknader eller att säsongsvis uppdatera våra kollektioner, samtidigt som de fortsätter bestå av rena klassiska plagg som håller över säsongerna.
Skulle du vilja rekommendera ELLEs läsare något?
– Om ni åker till London skulle jag rekommendera ett besök på Serpentine Galleries. Jag tycker att det finns en synergi mellan galleriet och COS, och deras utställningar har vart en ständig inspirationskälla för mig genom åren. Jag skulle också rekommendera att besöka Tate Modern för att se Richard Tuttle ́s utsällning I don’t know – The Weave of Textile Lanugauge i the Turbine Hall, som är visuellt överväldigande.
Säsongens version av den lilla svarta.
Av Johanna Andersson