ELLE möter couture-kungen Fredrik Robertsson
Från sms på frontrow och cigarettrökande designers till måttagning i showroom och hemliga syateljéer. I utställningen Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era presenteras en unikt närgången inblick i annars dolda dialoger om genialt hantverk.
Fredrik Robertsson är en av de första män i modern tid att ta plats i den mytomspunna haute couture-världen, som också blivit en stark faktor till radikal förändring av en hel industri.
Från oktober till februari 2024 huserar Liljevalchs museum i Stockholm skräddarsydda kreationer av Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, Jean-Paul Gaultier, Iris Van Herpen, Schiaparelli, Valentino, Vivienne Westwood – allt från PR-personan och modefenomenet Fredrik Robertssons egen garderob.
Modejournalisten Susanna Strömquist har kurerat utställningen som ställer haute couturens vanligtvis stängda dörr på vid gavel och ger den manliga kundens inblick i en traditionellt kvinnospecifik industri där ett unikt superexklusivt plagg kan kosta från 1 000 000 kronor och där det inte finns något prismässigt tak.
Utöver klänningar, jackor och paljettströdda caper omfattar utställningen också en och annan toile, fotografier av Ea Czyz som följt Fredrik under åren av coutureköpande och intervjufilmer med både designers och anställda.
Fredriks egen relation till det handsydda modet startade för ett decennium sedan, då han blev medbjuden av en vän till haute couture-veckan i Paris. Han faller som en fura – för hantverket, för hyllningen till kreativiteten, för dekadensen, för det anrika och mytomspunna, för den högsta nivån av mode. Med tiden börjar han själv bli intresserad av att göra en beställning, men stöter på patrull.
– I början blev jag nekad av de mest traditionella modehusen. De sa att haute couture endast var för kvinnor. Många blev utmanade, undrade hur deras kreationer skulle se ut på en man och hur det skulle gå för deras business om män fick ta plats. Sakta men säkert tog de flesta ställning och valde att bredda målgruppen. Några av dem är i dag mina närmsta vänner.
Vilket blir ditt första coutureplagg?
– En röd jacka från Alexis Mabille med stora rosetter på axlarna. Den tog mig, för första gången, genom alla regler för couture. Hela processen, från start till mål.
Hur går den där processen till?
– Allt börjar på visningen. Där brukar jag hålla utkik efter vilka plagg som kan funka för mig, och messar de som har hand om kundrelationerna att lägga undan just de plaggen tills att jag kommer förbi showroom om ett par dagar. Märkena tar oftast emot en beställning av varje, ibland en beställning per kontinent. Efter det besöker jag showroom där vi tittar, provar, diskuterar material, färg och storlek med teamet. Då skapar vi en toile, ett provplagg av bomullstyg, för att få perfekt passform – för mig handlar det om hur man kan förändra silhuetten utan att tappa designen. Sedan börjar de sy i tyget man valt ut.
När är man i mål?
– Jag har varit med om en process som tagit över 1,5 år. Ibland flyger de hit, ibland flyger jag dit, ibland möts vi på andra platser i världen. Det är en tidskrävande process. Men en rolig sådan!
Blir det en personlig relation till designteamet, när man jobbar så nära inpå?
– I mitt fall har det blivit så. Första gången jag var hos Valentino kom Pierpaolo Piccioli in med en cigarett i munnen och sa ”jag behövde träffa dig, jag såg att en man ville beställa en grön paljettcape!”. Jag har fått en nära relation med de flesta, just för fascinationen kring min estetik och vem jag är, en tatuerad snubbe från Sverige som vill köpa klänningar, haha. Till utställningen är det många som flyger hit för min skull, som varit med i hela utvecklingen av branschen. Det är fint.
Vad ger couturen dig?
– Att jag har möjlighet att tillsammans med mina modeidoler få skapa modedrömmar … För mig är det fortfarande magiskt. Samtidigt drivs jag av att kunna kurera en intressant samling som finns kvar efter mig, att när man om 50-60 år diskuterar hur töntigt det var med könsöverskridande queermode, så kan min samling tala om vår tids förändring. Jag är en modeälskare.
Minns du när ditt eget modeintresse väcktes?
– Min familj flyttade till Singapore när jag var nio. Där bar vi skoluniform. En gång i månaden hade vi free dress day, där man fick välja sina egna kläder, och det var där jag upptäckte hur kul det var att experimentera med kläder och uttrycka mig med mode. Den tiden formade mitt modeintresse.
Vad hoppas du på att utställningen ska förmedla?
– Jag hoppas på att kunna ge inspiration, en tankeställare, och en viss provokation.
Har du någon ny couturedröm på g?
– En magisk lila klänning av Haider Ackermann för Jean Paul Gaultier. Den är i produktion. Och några andra saker som inte påbörjats – men som vi vet ska bli mina!
Se Fredriks couture-kreationer
Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era, går att se på Liljevalchs+, från 13 oktober till 11 februari.