Brands to watch: Därför är Paloma Wool en Instagram-sensation
Har du inte hört talas om modemärket Paloma Wool än, är det hög tid att lägga det på minnet. Barcelona-baserade märket från 2014 har blivit något av en Instagram-sensation och erbjuder handgjorda, lokalt producerade plagg med en perfekt retro-känsla i härliga färger och med motiv som bland annat för tankarna till Matisse konstverk Blue nudes.
Paloma Wool är mer än bara ett modemärke
Grundaren Paloma Lannas startade sin karriär som fotograf, vilket är tydligt i märkets varma, inbjudande bildspråk som går att ta del av via deras Instagram med (i skrivande stund) 308 000 följare. Paloma har helt klart ett öga för vacker design och Paloma Wool känns mer som ett kreativt projekt än bara ett modemärke. Märket startades för att skapa en plattform för olika konstnärer att träffas och skapa objekt tillsammans.
Fun fact: Palomas efternamn Lannas betyder ”ull” på spanska därav namnet Paloma Wool.
Tillverkningen sker i Spanien och Portugal
Första plagget som lanserades under märket Paloma Wool var en t-shirt med ett fotografi från Palomas resor i New Zeeland. T-shirten släpptes i begränsad upplaga om 50 stycken och efter att ha publicerat tröjan på en vän på Instagram började folk att dela den – och på den vägen hittade fler och fler till sajten. Idag producerads 80 procent av kollektionerna i Spanien, återstående del produceras i Portugal.
Just nu pågår Paloma Wools worldtour med pop up-butiker runt om i världen under en begränsad tid. Det går att besöka märkets pop up på Greene St i New York från den 10 december och fram till den 22 december 2019. Nästa stopp blir Berlin! Håll koll på datum och städer via Paloma Wools Instagram. Vi lovar, det är väl värt ett besök!
Foto: Paloma Wool
LÄS MER:
Vårens viktigaste modetrender 2020
Här är vårens hetaste modetrender – enligt våra svenska modemärken
Hållbara märket som spås bli det viktigaste i modevärlden 2020