De anammar trenden och omvandlar plast i havet till hållbart mode
Varje år hamnar närmare åtta miljoner ton fiskenät, plastflaskor, flip-flops och andra plastprodukter i världens hav. Ett stort miljöproblem – orsakat av människan – som förstör för vår planet i en accelererande hastighet. Om nedskräpningen fortsätter i samma takt som i dag räknar man nämligen med att det redan år 2050 kommer att finnas mer plast än fisk i haven.
För att sakta ner utvecklingen och skapa ett mer hållbart klimat måste alla hjälpa till och bidra till förändring. Enskilda människor som stora företag. Förra året gick Ikea och Ica till exempel ut med att de kommer sluta sälja engångsartiklar av plast, och redan 2016 lanserade Adidas, i samarbete med Parley of the Oceans, en limiterad löparsko gjord av tråd som skapats av ett stort fiskenät som hittats flytande i havet.
Adidas gick därmed i bräschen för att skapa mode av kvarlämnad plast från världshaven, och sedan dess har varumärken som Tretorn, G-star, Stella McCartney och Karün gjort liknande satsningar.
Synsam gör glasögon av återvunnen havsplast
Nu går även Synsam ut med att de anammar trenden genom att skapa en glasögonkollektion i 100 procent återvunnen havsplast. Satsningen görs i samarbete med den spanska organisationen Sea2Sea, som med hjälp av lokala fiskare i Spanien, har samlat in och sorterat havsplast för att kunna tillverka hållbara glasögon och solglasögon.
– För Synsam Group är detta ett självklart ställningstagande för en positiv och nödvändig förändring. Lansering är del av en större satsning som vi gör som bolag för att värna om vår planet och våra människor, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group, i ett pressmeddelande.
Kollektionen släpps den 25:e februari och lanseras under varumärket Fellepini x Sea2See. Det kommer att finns tre modeller på glasögonen, och de går att få i sex olika färger och utföranden. Modellerna är döpta efter hav runt om i världen.
Foto: TT/Shutterstock