Den vita bandanan tar över Fashion Week – och anledningen är så viktig
Den klassiska scarfen som gjorde succé under 90-talet är tillbaka och kommer inte bara att synas på gäster, utan även på catwalken, designers och Instagram under kommande modeveckor.
Bandanan är del av en kampanj som går under namnet #tiedtogether. Kampanjen startades av publikationen Business of Fashion som uppmanar alla, både designers, fotografer, bloggare och personer som inte kan besöka Fashion Week att bära bandanan för att tillsammans ta ställning för solidaritet, enighet och inklusivitet. Bandanan är inte ett politiskt statement, utan snarare ett uttryck för humanitet.
LÄS OCKSÅ: ALLA LOOKS FRÅN TOMMY HILFIGER-VISNINGEN I VENICE
”Bär en vit bandana som ett tecken till världen att du tror på mänsklighetens gemensamma band – oavsett ras, sexualitet, kön eller religion”, skriver Imran Amed, grundare och chefredaktör för Business of Fashion.
Kampanjen fick sin början under Tommy Hilfigers visning i Los Angeles då modellerna bar en vit bandana knuten runt armen när de gick på catwalken. Flera andra designers har valt att anamma kampanjen, bland andra Diane von Furstenberg, Phillip Lim, Prabal Gurung och Thakoon, och vi är säkra på att allt fler kommer att pryda sina outfits med detaljen under de internationella modeveckorna.
LÄS OCKSÅ: 12 KÄNDISAR SOM GJORDE ETT STATEMENT MOT TRUMP UNDER SAG-AWARDS
Inspireras av Business of Fashions stylingknep:
Bella Hadid var en av de modeller som gick Tommy Hilfigers visning i Venice.
Tommy Hilfigers ambassadör Gigi Hadid på plats i Venice.
Foto: Business of Fashion