Danska designern Stine Goya om sitt färgstarka universum
Berätta om ditt kontor!
– Det ligger på Bredgade i Köpenhamn. Vi har ett speciellt stativsystem i mässing på väggarna och härliga mattor på golvet. Det är mycket guld och färg.
Snart flyttar vi vidare till fantastiska lokaler med högt i tak vid Amalienborg. Vi kommer att måla hela kontoret i peach och guld.
Hur påverkar omgivningen ditt skapande?
– Väldigt mycket. Jag spenderar så mycket tid på kontoret, så det är viktigt att jag känner mig bekväm. Vi har utsikt över Köpenhamns designmuseum, de vackra hustaken och färgerna på husen. Den utsikten är väldigt lugnande och det är så viktigt i och med att jag spenderar nästan hela dagen här. Förut jobbade jag mycket hemma, men nu känner jag mig mer bekväm med att jobba på kontoret. Även om det händer mycket så är det bara att stänga dörren, blicka inåt och lära sig att inte bli störd.När vi letade nytt kontor var det viktigt att hitta en lokal där jag kan visa hela mitt universum, så stora öppna ytor var ett måste. För mig är det också viktigt att vägen till jobbet är vacker så att man får en chans att reflektera över dagen och lite motion. En skön paus. Jag har två små pojkar, en tvååring och en sexåring. Det är minst sagt intensivt och jag måste vara superstrukturerad.
Hur ser din designprocess ut?
– Min kreativitet är intuitiv, nästan instinktiv och en ständigt pågående process. Jag tar avstamp i ett foto, ett konstverk eller en rubrik i en tidning och undersöker vad som ligger bakom min fascination. Det var på Central Saint Martins jag lärde mig min kreativa designprocess. Det är viktigt att ha hela tankekedjan klar för sig – varför man vill göra en blå kollektion – och inte bara skapa enstaka, snygga plagg. Idén är nästan viktigare än själva plagget. Det finns alltid en stark berättelse i mina kollektioner – jag skapar så mycket bättre då.
Karriärtips till blivande modedesigner?
– Mitt bästa tips är att börja jobba inom modebranschen innan du startar eget. Det är enda sättet att veta exakt vad man ger sig in på. Man måste veta vilken tuff bransch det är, annars blir det en väldigt obehaglig och jobbig upplevelse.
Jag jobbade för olika designer som Jonathan Saunders och Eley Kishimoto i London. De gjorde hela sin produktion inhouse, vilket var otroligt lärorikt. Ibland jobbade vi till klockan två på natten. Folk här i Danmark skulle verkligen behöva lära sig lite av den mentaliteten – så fort klockan är fem går folk hem. Det krävs så mycket passion och hårt arbete för att lyckas i modebranschen och jag lärde mig väldigt mycket under åren i London.
Aha-upplevelse i karriären?
– För några år sedan ville vi verkligen expandera internationellt och hade fått kontakt med en fantastisk agentur som har kontor i Paris, Milano och London. Jag åkte ner till Paris modevecka och efter några framgångsrika år i Danmark var jag van vid att det gick bra, men alla inköpare bara passerade mitt stånd på mässan. Det var så deprimerande! Efter det fiaskot försökte agenturen påverka mitt arbete och jag försökte anpassa mig, men det hela slutade med att jag tappade bort mig själv. Försäljningen gick ner och vi utvecklades inte som vi skulle. Den upplevelsen blev en riktig tankeställare. Jag avslutade samarbetet, stängde dörren om mig och satte mig ner för att försöka skriva ner och komma fram till vem jag är och vad jag vill göra med min design. Kollektionen efter var maxad med färg och mönster och försäljningen tog fart igen. Jag tror att jag var tvungen att ha den upplevelsen för att komma fram till vem jag är i dag och bli stark i min vision.
Och din modesignatur?
– Mitt universum är väldigt feminint med luftiga tyger och mjuka färger. Jag älskar mina oversizeklänningar med mycket tyg så att mönstret verkligen kan ta för sig. Mina signaturfärger är pasteller som persika och laxrosa. Sedan bryter jag av med några starka kontrastfärger. Plaggmässigt är mina jumpsuits väldigt populära.
Beskriv din inredningsstil?
– Mitt sovrum är ljusrosa med matchade gardiner och vi har mossgrönt i vardagsrummet. Hemmakontoret går i en gul nyans med det underbara namnet Don’t eat the yellow snow. Jag använder mycket färg och olika typer av strukturer hemma. Men mitt hem är väldigt privat och jag visar aldrig upp det.
Hur lång tid tar det att skapa ett av dina mönster?
– Vi skapar alla våra mönster för hand och på datorn. Det tar lång tid. Jag har en väldigt duktig mönsterdesigner som hjälper mig. Det tar cirka två månader att skapa ett mönster och vi skapar kanske 15 olika mönster i en kollektion.
Ditt drömsamarbete?
– Mitt drömsamarbete är med den svenska konstnärinnan Karin Mamma Andersson. Jag har försökt kontakta henne flera gånger men det har inte blivit något … Jag älskar mystiken i hennes bilder. Jag brukar göra olika konstnärssamarbeten, så det vore en dröm. Jag gillar också den danska konstnären John Kørner som är ett geni med färger. Och James Turrell och hans magiska ljusinstallationer.
Din senaste inspiration?
– Höstens kollektion handlar om mind, body and soul och tanken på att vi är alla lika. Det är en reaktion på den otäcka högerströmningen som sveper över världen och går ut på att människor är olika och har olika värde. Jag har blivit väldigt berörd och i stället utforskat våra likheter. I vårens kollektion har jag tittat tillbaka på de tio år som mitt märke har existerat och de intryck som har påverkat mig mest.
När är du som lyckligast?
– Att vara lycklig är inget konstant tillstånd. Det är de små ögonblicken, som att vara med mina barn eller dansk sommar som kan göra mig lycklig. Blommor gör mig lycklig, som anemoner eller vallmo. Jag har alltid blommor hemma.
Foto Luka Roné
LÄS OCKSÅ:
Powerkvinnan Brigitte Macron i stor intervju med ELLE
House of Dagmars nya satsning: Lanserar intervjuserie
Just nu-intervju: Cecilie Bahnsen