H&M:s nya designsamarbete: Versace
UPPDATERAD: Idag släpptes H&M:s designsamarbete för hösten 2011 – och det är det italienska modehuset Versace som är H&M:s nya partner. Kollektionen innehåller dam- och herrplagg samt accessoarer och ett antal inredningsartiklar.
Damdelen domineras av klänningar med nitat läder, siden och färgstarka tryck samt accessoarer som högklackade skor och bijouterier. Donatella Versace är kreativt ansvarig för märket och är den som skapat kollektionen. Enligt H&M bjuder den på en tillbakablick på modehusets historia, ett par Versace-klassiker kommer att plockas upp och nytolkas för H&M.
– Att de väljer att plocka upp de ikoniska Versace-plaggen gör mig nyfiken, säger Cia Jansson, modechef på svenska ELLE. Det är intressant om Donatella blickar bakåt och nytolkar några av sin brors bästa verk från 80-talet, då Versace var som störst.
Kollektionen innehåller förutom damplagg även skräddade herrplagg med tillhörande bälten och smycken, accessoarer och skor samt ett antal inredningsartiklar. Allt släpps i butiker och online den 17 november.
Höstens samarbete bjuder även på ett antal inredningsartiklar. Förutom Sonia Rykiels kudde är det första gången som det sker. Versacekollektionen erbjuder bland annat kuddar och ett överkast.
– Versace är ett av vår tids viktigaste varumärken och kollektionen för H&M kommer att bjuda på lyx och glamour, allt det som Versace står för, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M. Det här samarbetet är som ett enda stort party och passar perfekt inför höstens festsäsong,
av LISA ARNELL foto JOHAN SANDBERG
Donatella Versace i klänning från Versace för H&M, från Versaces herrvisning i Milano igår.
Ännu en klänning ur kollektionen.
Ur herrkollektionen.
Margareta van den Bosch och Donatella Versace.