The Weeknd avbryter samarbetet – nu ger H&M sitt svar
För snart ett år sedan, i februari 2017, kom den första kollektionen i samarbetet mellan H&M och The Weeknd och i september kom kollektion nummer två, men nu avbryts samarbetet med omedelbar verkan. Detta efter en bild som uppmärksammats senaste dygnet där klädföretaget anklagas för rasism och för att bilden är kränkande.
Bilden som skapat uppmärksamhet är på en färgad pojke iklädd en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle”. Bilden har fått stor spridning i sociala medier och i natt, svensk tid, meddelade The Weeknd, via Twitter, att han avslutar samarbetet med H&M i en tweet som fått över 210 000 likes och snart 100 000 retweets.
Även P Diddy har reagerat på bilden och publicerade en redigerad version av bilden på sitt Twitterkonto.
Så här skriver H&M i en offentlig ursäkt:
”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.
Vi kontaktade H&Ms pressavdelning och ställde några frågor.
Fanns bilden på svenska H&Ms hemsida?
– Vi har tagit bort bilden från alla våra kanaler och tröjan säljs inte längre i våra butiker.
Hur påverkar det H&M att The Weeknd tar avstånd från er och avslutar samarbetet?
– Vi förstår helt och hållet hans reaktion på bilden.
Fanns ytterligare en kollektion planerad tillsammans med The Weeknd förutom de två som kommit?
– Vi fortsätter diskussionen med The Weeknd och hans team separat.
– Vi är mycket ledsna för att bilden togs, och vi ångrar även själva trycket på tröjan. Vi kommer också att se över våra interna rutiner för att undvika liknande situationer i framtiden.
Läs mer:
H&M Home visar upp våren – se den nya kollektion
Efter mötet med Bieber – Selena Gomez och The Weeknd har gjort slut
H&M gör samarbete med William Morris – se plaggen