Efter kritiken: Prada slutar med päls
Lyxvarumärket Prada har under de senaste månaderna fått hård kritik för valet att inte kommentera sin produktion av animalisk päls i sina plagg och accessoarer. Nu väljer de att göra ett medvetet val och låter all produktion bli helt fur-free i framtiden, med start från och med den kvinnliga SS2020-kollektionen.
Hård kritik mot Prada
Det var i september som Prada-gruppen, som även äger designermärken som Miu Miu och Church’s, fick tusentals upprörda mejl om valet att inte ta ställning och avstå från pälsproduktion.
Under den perioden valde dock varumärket att upplysa om att de medvetet valt att inte uppmuntra konsumenter till pälskonsumtion, eftersom de valt att avstå från att marknadsföra pälssortimentet. Detta ledde i sin tur frågan vidare till varför de då inte valt att bli helt fur-free.
Mark Oaten, verkställande direktör för International Fur Federation, uttryckte sin besvikelse på att Prada valt att inte möta aktivistorganisationen och diskutera denna fråga vidare.
Fler och fler gör sällskap
Modehuset Gucci var snabbare på bollen och skippade all pälsproduktion redan till sin vår- och sommarkollektion 2018. Därefter har även Chanel, Burberry och Versace tagit vid och följt i deras fotspår.
Värt att notera är att pälssortimentet hos Prada endast består av mindre än 1 procent av utbudet, men i och med valet att göra andra lyxmärken sällskap kan detta förhoppningsvis uppmuntra fler märken att också ta det moderna steget.